„Fiets levert Utrecht 250 miljoen op”
De fiets levert Utrecht elk jaar 250 miljoen euro aan maatschappelijke baten op. Dat heeft het onderzoeksbureau Decisio met steun van de gemeente Utrecht becijferd in het Bruto Utrechts Fietsproduct (BUF).
De baten bestaan uit geld dat de gemeente kwijt zou zijn aan zorg en maatregelen voor betere luchtkwaliteit en doorstroming in het verkeer, als alle fietsers de auto zouden nemen.
Fietsers zijn gezonder en productiever (baten: 44,1 miljoen) en fietskilometers dragen bij aan schonere lucht en minder geluidsoverlast (baten: 28,3 miljoen). Omdat er minder auto’s rijden ontstaan minder opstoppingen, zodat voor automobilisten de reistijdvoorspelling betrouwbaarder wordt (baten: 172,2 miljoen). De gemeente spaart zich ten slotte 5 miljoen euro uit doordat er minder in het openbaar vervoer hoeft te worden gestoken.
Decisio tekent aan dat het BUF „een hypothetisch scenario schetst van maatschappelijke kosten als er helemaal niet meer gefietst wordt”. Utrecht zou in dat geval te maken krijgen met een „continu verkeersinfarct”.