Wachttijd politienummer nog steeds te lang
Wie de politie belt op telefoonnummer 0900-8844 voor niet-spoedeisende zaken, moet vaak nog te lang wachten voordat er een medewerker aan de lijn komt. Als iemand iets wil melden of de politie een vraag wil stellen, zou er binnen twintig seconden verbinding moeten zijn. Maar die norm wordt niet gehaald, zo blijkt uit een voortgangsrapportage die in handen is van de NOS.
De afspraak is dat 80 procent van de belletjes naar het nummer (’Geen spoed, wel politie) binnen twintig seconden wordt beantwoord. „Dat percentage werd in september bij lange na niet gehaald”, aldus een politiewoordvoerder vrijdag. „Het was zelfs onder de 50 procent. We hadden de boel niet op orde.” Er zijn volgens hem intern veel verbeteringen doorgevoerd. „Het percentage is nu 73 procent. En 100 procent gaan we niet halen, maar dat wordt ook niet van ons gevraagd.”
De problemen bij 0900-8844 duren al maanden. In het najaar van 2016 bleek uit gegevens van de Regionale Service Centra (RSC) dat bellers soms wel een half uur geduld moeten hebben en dan vaak maar ophangen. In de interne stukken die vrijdag bekend werden, staat dat nog steeds dagelijks honderden bellers na tevergeefs wachten de verbinding verbreken. Het RSC-personeel bemant de telefooncentrales.
Door ict-problemen bij de dienst werd de werkdruk groot en meldden veel medewerkers zich ziek. „Dat gebeurde vooral in de laatste maanden van vorig jaar.” Dat een beller binnen 20 seconden iemand aan de lijn moet krijgen, is volgens de woordvoerder ‘best snel’. „Welke overheidsdienst, behalve misschien de brandweer of de ambulancedienst haalt dat? Zou de norm 30 seconden zijn, dan doen we het ineens heel goed.”