Hulpdiensten niet meer op vluchtstrook
Hulpdiensten met zwaailicht en sirene aan, krijgen vrij baan op de snelwegen en hoeven niet langer de vluchtstrook te nemen. Dat is veiliger. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat werkt een plan van die strekking uit, heeft een woordvoerder zaterdag laten weten.
In Duitsland worden al sinds jaar en dag goede resultaten met die aanpak geboekt. Automobilisten moeten bij nadering van ambulance, brandweer of politie met noodsignalen naar links of rechts uitwijken om de hulpdienst de kortste weg naar een ongeval te bieden.
Momenteel is in Nederland de vluchtstrook voor dergelijke manoeuvres gereserveerd. Die zal echter in de toekomst ook als filestrook worden benut. Het is nog onduidelijk wanneer het plan klaar is en wanneer het wordt ingevoerd.
De Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR) staat niet afwijzend tegenover het plan. Volgens een woordvoerder van de landelijke brandweervereniging is er echter onderzoek nodig om te kijken of dit de beste oplossing is. „In feite werken we als brandweer nu ook al zo in de grote steden en op provinciale wegen, waar je vaak ook geen vluchtstrook hebt. Op snelwegen krijgen we steeds meer spits- en bufferstroken, dus daar moeten we ook wat mee.”
De NVBR heeft het ministerie geadviseerd niet alleen onderzoek te doen naar andere mogelijkheden, maar een eventueel besluit voor alle Nederlandse wegen te laten gelden. „Je moet het bijvoorbeeld niet alleen voor snelwegen laten gelden, dat brengt de automobilist in verwarring. Als je hiertoe besluit, laat het dan voor alle Nederlandse wegen gelden”, aldus de woordvoerder.
AmbulanceZorg Nederland is verbaasd over de plannen van de minister. „Het is voor mij nieuw. De vluchtstrook is vooral bedoeld voor mensen met pech en voor hulpdiensten”, zegt directeur N. Reuver van de koepel van werkgevers.
De ANWB wil zo lang mogelijk vasthouden aan de vluchtstrook. Volgens de vereniging voor automobilisten en fietsers zouden op de spitsstroken verkeerslichten kunnen komen die dit stuk van de weg blokkeren als de hulpdiensten eraan komen. De bond vindt wel dat een eventueel nieuw systeem landelijk moet gelden om misverstanden te voorkomen.
De politie gaat ervan uit dat de rijbanen voor de hulpdiensten veiliger zijn dan de vluchtstrook. „Daar loop je het risico dat er een pechgeval staat, terwijl er vaak ook rommel ligt met gevaar op lekrijden of erger”, lichtte een woordvoerder van de Raad van Hoofdcommissarissen zaterdag toe. „Als je op de rijbaan tussen het verkeer door kunt, is dat veiliger voor de hulpdienst. Bestuurders moeten dan natuurlijk niet van rijstrook gaan wisselen. Zodra het verkeer in een file terechtkomt, zou je al zo’n doorgang in het midden moeten vormen.”