Ondernemer Cees van Pelt: Roer gaat om op vakantieschip Henry Dunant
Het roer gaat om op het Rode Kruisschip J. Henry Dunant. Cees van Pelt (57), onder meer directeur van de christelijke reisorganisatie Amicitia en sinds deze week eigenaar van het vermaarde schip, wil meer luxe.
Menigeen herkent hem vast: het 90 meter lange vakantieschip J. Henry Dunant. Als het vaartuig afmeert, komen bootgasten meer dan eens in hun rolstoel van boord. Geholpen door vrijwilligers.
Toen het Rode Kruis een jaar geleden bekendmaakte het verliesgevende schip af te stoten, greep Van Pelt de telefoon. Tal van gesprekken met bestuurders van het Rode Kruis én vrijwilligers verder mag hij zich eigenaar van het vaartuig noemen.
Waarom kocht u het schip?
„Amicitia had vanaf 1978 zo’n tien jaar een eigen cruiseschip in de vaart. Ik heb dus rederservaring. Een jaar of vijf geleden organiseerden we zorgcruises op drempelloze schepen. Voor mensen die minder mobiel zijn en bijvoorbeeld gebruik moeten maken van een rollator of rolstoel. Die kunnen op reguliere vakantieschepen niet terecht. Ze kunnen vaak niet meer op pad met een bus of het vliegtuig, maar gaan nog wel graag op vakantie. Voor die groeiende doelgroep is de Henry Dunant zeer geschikt. Het schip heeft grote liften tot op het zonnedek en badkamers waar je met een rolstoel in kunt rijden.”
Om de Henry Dunant weer winstgevend te maken, gooit Van Pelt het roer om. „Het Rode Kruis draaide jaarlijks zo’n 800.000 euro verlies. Dat moet anders. Ik wil de opbrengsten verhogen, de efficiency verbeteren en de kosten drastisch verlagen. Dat kan bijvoorbeeld door samenwerking op het terrein van inkoop van gasolie, eten en drinken, onderhoud en reparaties en het gebruik maken van een personeelspoule.”
Moet vast personeel tegen zijn zin vertrekken?
„Tijdelijke contracten zijn niet verlengd. Van de vijftien vaste arbeidsplaatsen op de Henry Dunant blijven er zo’n acht over. Die operatie is soepel verlopen, in overleg met de ondernemingsraad van het Rode Kruis.
Alle vrijwilligers blijven de komende jaren het hele jaar door welkom. Met hen heb ik tal van gesprekken gevoerd tijdens een toernee het land. Het zijn mensen met het hart op de goede plaats. Ze vroegen me het hemd van het lijf. Ik heb ze duidelijk gemaakt dat ik de Henry Dunant toekomstbestendig wil maken. Daar hoort een gezonde exploitatie bij.
NRK Cruises, dat is mijn rederij die de Henry Dunant in de vaart gaat houden, kan nu eenmaal niet langs de deur om te collecteren, zoals het Rode Kruis dat wel kon. De keerzijde is: Als zich geen koper had gemeld, had het vakantieschip nu ergens stilgelegen.”
Bood het Rode Kruis jaarlijks zo’n 40 vaarvakanties voor bijvoorbeeld mensen met een lichamelijke beperking, Van Pelt zegt te garanderen dat dit aantal ”Rode-Kruisweken” dit jaar „minimaal op twintig ligt en in 2018 ten minste op tien.”„We gaan voor een hogere bezetting per afvaart en dus vollere schepen.”
In de overblijvende weken wil de ondernemer het vaartuig gebruiken voor ouderen die minder zorgbehoevend zijn dan de ”Rode-Kruis-gasten”, maar toch niet meer zo goed ter been zijn. „Het gaat om mensen die een drempelloze vaarvakantie zoeken. Al willen ze niet het idee hebben dat ze in een varend ziekenhuis terechtkomen.”
Blijft het imago van hospitaalschip toch niet aan de Henri Dunant kleven?
„Ja. Daarom gaan we eind dit jaar de naam van het schip veranderen.”
Afgesproken is dat de komende twee jaar de prijzen voor de nog aan het Rode Kruis gerelateerde reizen op het ‘oude’ niveau blijven: 795 euro voor een vaartocht van maandag tot zaterdag. Voor de resterende weken wil Van Pelt „naar een marktconforme prijs, die niet gesubsidieerd wordt door het Rode Kruis. Dan praat je over prijzen van 898 euro tot 1098 euro voor zo’n vaarweek, afhankelijk van het type cabine.”
Varend hotel
Van Pelt wil het vaartuig grondig verbouwen en mogelijk zelfs verlengen tot zo’n 110 meter. „Ik wil het schip luxer maken, het wordt meer een varend hotel.”
Gaat de Henry Dunant ook op zondag varen?
„NRK Cruises wil het schip aan tal van organisaties verhuren, ook in het buitenland. De kans bestaat dat het schip op zondag gaat varen. Op dit moment is dat niet aan de orde. Het kan zijn dat die vraag me in de toekomst gesteld wordt. Is het dan mijn verantwoording om te zeggen: „U mag het schip huren, maar niet op zondag varen”? Als ik een auto zou verhuren, is de huurder toch verantwoordelijk voor wel of niet op zondag rijden en niet ik? Eenieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.”
U hebt een orthodox-christelijke achtergrond. Heerste bij het Rode Kruis de vrees dat de reizen met de Henry Dunant voortaan worden overgoten met een christelijk sausje?
„Totaal niet. Ik word gezien als reder en reisorganisator. Natuurlijk steek ik mijn christelijke geloof niet onder stoelen of banken. Elke Nederlander is welkom op de aan het Rode Kruis gerelateerde vaartochten. Gasten dienen tijdens die reizen de grondbeginselen van het Rode Kruis te respecteren. Zoals: beteken iets voor je naaste, luister naar de ander, heb respect voor andere meningen. Met bijvoorbeeld het advies om naar elkaar te luisteren zouden we in de gereformeerde gezindte ons voordeel kunnen doen.”