Binnenland

RWS blunderde bij botsing stuw Grave

Rijkswaterstaat (RWS) heeft na de aanvaring van de stuw bij Grave vorige week de sluis bij Heumen veel te laat gesloten. Daardoor daalde het waterpeil in het belangrijke Maas-Waalkanaal zo snel dat scheepvaart momenteel onmogelijk is en de schade onnodig groot uitvalt.

Redactie regio
6 January 2017 11:03Gewijzigd op 16 November 2020 09:30
De noodpompen bij Heumen. beeld ANP, Piroschka van der Wouw
De noodpompen bij Heumen. beeld ANP, Piroschka van der Wouw

„Daar is iets fout gegaan”, geeft een woordvoerder van Rijkswaterstaat vrijdagmorgen in de Volkskrant toe.

De beschadigde stuw bij Grave, in de Maas, regelt ook het waterpeil van het Maas-Waalkanaal. Door de sluis bij Heumen, die de Maas met het Maas-Waalkanaal verbindt, tijdig te sluiten, zou het waterpeil in het kanaal op niveau zijn gebleven.

Deze opdracht is vorige week donderdagavond, nadat de stuw rond 19.30 uur was aangevaren, ook door de sluismeester en de watercoördinator gegeven. De sluis werd die nacht echter pas om 2.30 uur dichtgezet.

Daardoor zakte het waterpeil in het Maas-Waalkanaal naar 5,14 meter, terwijl dat minstens 7,9 meter moet zijn. Rijkswaterstaat probeert nu met drie grote waterpompen het niveau omhoog te krijgen, zodat de scheepvaart weer op gang kan komen. Die moet vermoedelijk tot begin volgende week omvaren via Rotterdam en Antwerpen.

De sluis bij Heumen staat bijna altijd open en wordt alleen gesloten bij calamiteiten, of om ervoor te zorgen dat er geen ijs het kanaal in drijft. Mogelijk is Rijkswaterstaat door het laat sluiten van de sluis ook gedeeltelijk aansprakelijk voor de schade die is ontstaan door het lage waterpeil.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer