We eten makkelijke klassiekers tijdens kerst
Geen moeilijk gerecht, maar een simpele en lichte maaltijd. Of een gewone ‘klassieker’. Wat er ook op tafel komt met kerst, supermarkten varen er wel bij.
Volgens supermarktketen Albert Heijn (AH) is ‘makkelijk’ de trend dit jaar. „Liever een makkelijk en lekker driegangenmenu dan een uitgebreid viergangenmenu”, weet een woordvoerder van AH. Bij supermarkt Jumbo gaat het er traditioneler aan toe. Een woordvoerder zegt te verwachten dat, net als vorig jaar, veel kerstklassiekers als gerookte zalm, varkenshaas en varkensrollade langs de kassa zullen rollen. Ook Hollandse garnalen doen het daar altijd goed. Verder zijn volgens de supermarktketen de kerststol en luxebroodjes in trek. Van de kerststol verkocht Jumbo er vorig jaar een kwart miljoen.
Albert Heijn rekent ook op veel gourmetters. De winkel koopt daarnaast extra andere klassiekers in: carpaccio, ragout en bladerdeeg.
Steeds meer mensen weten ook online de weg naar de supermarkt te vinden. „De meestgezochte kerstrecepten op onze website zijn: garnalencocktail, tiramisutaart en stoofperen”, zegt de woordvoerder van AH. Ook Jumbo verwacht online-drukte: een woordvoerder voorziet een verdubbeling van het aantal online-bestellingen en zet daarom in haar distributiecentra extra mensen in. Ook in de winkels wordt extra personeel ingezet. De supermarkt heeft nog een troef achter de hand: sterrenchef Jonathan Zandbergen. „Om onze klanten te inspireren een heerlijk kerstdiner op tafel te zetten”, aldus marketingdirecteur Wim Junte.