Numico verdrievoudigt winst
Het voedingsconcern Numico heeft in het eerste kwartaal een nettowinst geboekt van 48 miljoen euro.
Dat is een verdrievoudiging van de nettowinst die in dezelfde periode vorig jaar in de boeken kwam. De omzet steeg met 8 procent naar 402 miljoen euro, zo maakte de onderneming dinsdagmorgen bekend.
Met deze resultaten lijkt het bedrijf definitief de weg naar herstel te zijn ingeslagen na het mislukte ”vitamineavontuur” in de Verenigde Staten. De onderneming had voor veel geld Amerikaanse bedrijven gekocht. Deze bedrijven, actief op de markt voor vitaminen en voedingssupplementen, werden vervolgens wegens tegenvallende resultaten voor aanzienlijk lagere bedragen weer van de hand gedaan.
Sinds vorig jaar concentreert het concern, onder leiding van een nieuw bestuur, zich weer op de kernactiviteiten baby- en klinische voeding. In een verklaring stelt bestuursvoorzitter J. Bennink: „Numico is verheugd goede resultaten te kunnen melden over het eerste kwartaal 2004. Dit kenmerkt het eerste kwartaal van het ’nieuwe’ Numico.”
De omzet van de divisie babyvoeding steeg met 6,5 procent naar 257 miljoen euro en het bedrijfsresultaat met 11 procent naar 52 miljoen euro. De divisie klinische voeding zag de omzet met 12,8 procent stijgen naar 138 miljoen euro, terwijl het bedrijfsresultaat 15,4 procent hoger uitkwam op 38 miljoen euro.