Kritiek Onderwijsraad op passend onderwijs
Kinderen met een lichamelijke of verstandelijke beperking krijgen nog niet het onderwijs dat ze nodig hebben.
Dat komt doordat scholen huiverig zijn zich in een bepaald type aanbod onderwijsondersteuning te specialiseren. Dat schrijft de Onderwijsraad in een brief over het passend onderwijs aan staatssecretaris Dekker van Onderwijs. Omdat scholen zich niet specialiseren, krijgt een deel van de zorgleerlingen niet de ondersteuning die nodig is.
De Onderwijsraad vindt dat de samenwerkingsverbanden, waarin ‘gewone’ scholen en scholen voor speciaal onderwijs samenwerken, een actieve rol moeten vervullen bij de zorg voor variatie van specialistische kennis bij de aangesloten scholen. Volgens de raad gebeurt dat onvoldoende omdat het bestuur van het samenwerkingsverband vaak bestaat uit bestuurders van de aangesloten scholen. Daardoor is er sprake van conflicterende belangen.
Verder concludeert de Onderwijsraad dat er in de onderwijspraktijk vaak een negatief beeld van passend onderwijs bestaat. Om de betrokkenheid van leraren en het draagvlak voor passend onderwijs te vergroten, zullen de besturen samen met scholen en leraren de doelen voor passend onderwijs moeten concretiseren. Versterking van de deskundigheid van leraren moet volgens de raad zowel binnen schoolteams als via de lerarenopleidingen gebeuren.
De Onderwijsraad vindt ook dat er te weinig informatie beschikbaar is om de leerlingen die passend onderwijs nodig hebben, goed te volgen. Dat komt doordat twee jaar geleden de landelijke criteria zijn losgelaten. De staatssecretaris moet dat snel veranderen.