Gemeenten moeilijker per mail bereikbaar
Gemeenten zijn digitaal lastiger te bereiken. Dat blijkt uit onderzoek van belangenorganisatie Wij Verdienen Beter. Minder gemeenten vermelden een mailadres op hun websites, en aan het invullen van formulieren worden onnodig extra eisen gesteld.
„De overheid is er om de service voor burgers te verbeteren. Maar in het tegenhouden van spamberichten en het structureren van binnenkomende informatie schieten gemeenten hun doel voorbij”, vindt onderzoeker Peter van de Wijngaart van Wij Verdienen Beter. De organisatie, die een betere digitale toegankelijkheid van de overheid voorstaat, liet dat woensdag weten na een onderzoek onder alle 390 gemeenten in Nederland.
Uit het onderzoek blijkt dat 76 gemeenten op hun website enkel nog een formulier hebben staan voor burgers om online contact op te nemen. Dat is een toename van 13 procent ten opzichte van 2015.
Wat Van de Wijngaart hindert, is dat zestig gemeenten de burger verplichten persoonsgegevens in te vullen. Anders wordt er geen vraag beantwoord. Hij ziet daarin een toename van 20 procent ten opzichte van een eerder onderzoek van hem in 2015. „Terwijl het bovendien om onnodige en soms privacygevoelige informatie gaat.”
In het onderzoek bediende de belangenclub zich van een mysteryburger. Zijn vrij simpele vraag aan alle 390 gemeenten was of er een kapvergunning nodig was voor het weghalen van een boom in de achtertuin van zijn ouders. Overeenkomstig de e-mailgedragslijn voor overheden zou deze vraag binnen twee werkdagen beantwoord moeten worden. Ruim driekwart van de gemeenten voldeed hieraan. En binnen zeven dagen hadden 333 van de 390 gemeenten een antwoord gegeven.
Dat resultaat was veel hoger dan vorig jaar, toen de organisatie een vraag over jeugdzorg stelde. Op de vraag: „Kunt u mij de verordening jeugdhulp toezenden?” antwoordden slecht 252 gemeenten binnen een week.
Dat het contact ook goed kan verlopen, bewijzen 109 gemeenten. Die zijn gewoon bereikbaar per mail en werpen verder geen drempels op voor het stellen van een vraag. „Ze antwoorden snel en stellen geen onnodige vragen die inbreuk maken op de privacy van hun burgers.”
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), belangenbehartiger van alle gemeenten, heeft kennisgenomen van het onderzoek. Volgens een woordvoerder kon de organisatie gisteren nog niet inhoudelijk op het rapport reageren.