Rijkswaterstaat paraat met 550 strooiwagens en 350 sneeuwploegen
De eerste winterse buien trokken de afgelopen twee dagen over Nederland. Automobilisten zijn gewaarschuwd. Rijkswaterstaat (RWS) zet zich schrap met een „vloot” van 550 strooiwagens en 350 sneeuwploegen. „We zijn er klaar voor.”
Vorst, ijzel, sneeuw en mist kunnen de nodige overlast veroorzaken op de weg. Rijkswaterstaat werkt zich in het zweet om in de vrieskou gladheid te bestrijden. De eerste strooiactie van dit jaar zit erop. „We zijn tevreden”, zei RWS-woordvoerder Jaap Folkerts dinsdag. „Er hebben zich rond de eerste gladheid geen noemenswaardige problemen voorgedaan.”
Rijkswaterstaat heeft de afgelopen twee dagen 1,2 miljoen kilo zout gestrooid tijdens 272 ritten in het noorden, midden en westen van het land. „In Zeeland en West-Brabant hebben we alleen bruggen gestrooid.” De eerste strooiactie valt vroeg; twee weken eerder dan vorig jaar.
Filesproeier
De rijksdienst is goed voorbereid op de winter, verklaart Folkerts. Pakweg 550 strooiwagens, 350 sneeuwploegen, 2 ”firestorms” en een zogeheten ”filespoeier” staan in de startblokken om gladheid te bestrijden. Firestorms en filesproeier zijn voor het zwaardere werk.
De firestorm wordt ingezet als de ijslaag op de weg zo dik is dat gewone strooiwagens niets meer kunnen uitrichten. De machine spuit onder hoge druk een speciale zoutoplossing van 60 tot 70 graden op de ijsplaten, die daardoor direct smelten. De filesproeier spuit vanaf de vluchtstrook een zoutoplossing onder auto’s in de file door, waardoor het verkeer weer op gang komt.
De strooiwagens kunnen binnen twee uur pakweg 10.000 kilometer afleggen om alle snelwegen –inclusief op- en afritten en parkeerplaatsen– te strooien. Rijkswaterstaat zet daarbij 1200 man personeel in – 800 chauffeurs en 400 laders/lossers.
Rijkswaterstaat komt in actie op het moment dat er gladheid door winters weer dreigt. Een gladheidsmeldsysteem met landelijke dekking slaat daarbij automatisch alarm. Op basis van deze informatie besluit Rijkwaterstaat of, waar en wanneer de gladheidsbestrijders op pad gaan.
Het overgrote deel van de strooiacties op de wegen gebeurt preventief. Bij aanhoudende sneeuwval of ijzel is het soms nodig om strooiwagens ook tijdens sneeuwbuien op pad te sturen. Bij grote hoeveelheden sneeuw komen er sneeuwschuivers in actie.
Strooiwagens maken gebruik van gewoon keukenzout (NaCl), ook al is dit grover en minder zuiver dan in de keuken. Zout verlaagt het vriespunt met een aantal graden, waardoor het wegdek minder snel glad wordt. Bovendien smelten hierdoor sneeuw en ijzel.
Leuk voorraadje
Rijkswaterstaat maakt het zout –vlak voordat het op de weg beland– nat. Daardoor blijft het beter op de weg liggen en verwaait het minder. Bovendien is het mogelijk om sneller en nauwkeuriger te strooien. De maximale strooisnelheid ligt op 70 kilometer per uur.
Het gladheidsseizoen loopt globaal van 1 oktober tot 1 mei. De voorbereidingen voor de winter starten echter al ver voor de zomer. Tijdens een zogenaamde vlootschouw controleren inspecteurs alle strooiwagens. Chauffeurs krijgen een opfriscursus en verkennen nieuwe strooiroutes.
Voldoende zout
Verder heeft Rijkswaterstaat de zoutvoorraad met ongeveer 50 miljoen kilo aangevuld tot 200 miljoen kilo. „Meer dan voldoende”, zegt RWS-woordvoerder Folkerts. De zoutvoorraad ligt opgeslagen in 5 centrale loodsen en op 56 regionale steunpunten.
Nederland moet met 200 miljoen kilo zout een poosje vooruit kunnen. „De afgelopen winter hebben we tijdens 9774 ritten pakweg 41 miljoen kilo zout gestrooid”, meldt Folkerts. De hoeveelheden strooizout in voorgaande winters variëren van ruim 77 miljoen kilo (2014/2015) en ruim 14 miljoen kilo (2013/2014) tot dik 130 miljoen kilo (2012/2013).
De eerste strooiactie vorig jaar –met honderd ritten– was op 21 november. In totaal legden strooiwagens vorig jaar zo’n 737.000 kilometer af, ongeveer achttien keer de wereld rond.