Omzetdaling bij Primark
De Britse kledingketen Primark heeft de omzet in filialen die langer dan een jaar open zijn afgelopen boekjaar zien krimpen. Dat bleek dinsdag uit een handelsbericht van moederbedrijf Associated British Foods (AB Foods).
Primark zag de zogenoemde vergelijkbare opbrengsten afgelopen jaar met 2 procent inzakken. Dat kwam onder meer door negatieve effecten van de brexit en lagere kledingverkopen. De zwakte van de munt en de verminderde vraag naar kleding zullen ook de komende tijd nog op de prestaties drukken, is de verwachting. AB Foods rekende eerder dit jaar al op een omzetdaling voor Primark, waarop het aandeel een flinke tik kreeg.
AB Foods benadrukt echter dat het actief is in vijftig landen en ongeveer de helft van de winst buiten het Verenigd Koninkrijk wordt behaald. Daarbij is de onderneming wereldwijd een gigant op de suikermarkt. En juist die tak profiteert sterk van de gestegen suikerprijzen. Daar komen de positieve wisselkoerseffecten van het lagere pond, waardoor winsten gemaakt in andere valuta een duwtje in de rug krijgen, nog bij. De aangepaste operationele winst van AB Foods groeide dan ook met 3 procent tot 1,1 miljard pond.