PvdA maakt zich zorgen over actie Heineken
De PvdA vindt de nieuwe reclame van Heineken maar niets. De sociaaldemocraten vrezen dat de spaaractie voor ‘biertegoed’ aanzet tot meer drinken.
PvdA-Kamerlid Marith Volp wil dat staatssecretaris Martin van Rijn van Volksgezondheid maatregelen neemt. Ze vraagt zich af of de actie wel strookt met wetten en regels, zoals de Drank- en Horecawet en de Reclame Code.
Bij de actie kun je via een app voor een gratis biertje in de kroeg sparen als je een krat Heineken koopt. Volp vreest overmatige alcoholconsumptie, vooral bij jonge volwassenen. Ook druist het gratis weggeven van alcohol in tegen het beleid van de overheid. Ze stelt voor om jonge volwassenen per app voor te lichten over de risico’s van alcohol.
Heineken liet weten dat het de beantwoording van de staatssecretaris met vertrouwen tegemoetziet, omdat het bedrijf in zijn beleid inzet op een verantwoorde alcoholconsumptie. Zo wordt de leeftijd van de consument op verschillende manieren gecontroleerd. „Dat gebeurt onder meer aan de kassa van de supermarkt en aan de bar van een horecazaak. Ook moeten mensen op de app hun leeftijd invullen”, aldus een woordvoerster van Heineken. „Verder kunnen via de app maximaal twee consumpties per persoon worden verzilverd. Voor vrienden is een rondje van vijf het maximum dat kan worden besteld.”