Economie

Euroll in Zeewolde, de wegenwacht in rolluikenland

„Wij zijn de wegenwacht in rolluikenland. Als er op dat terrein problemen zijn, komen we altijd; we helpen iedereen en overal, ongeacht waar we ervoor naartoe moeten.” Volgens directeur-eigenaar Fred van der Kort (58) biedt Euroll in Zeewolde –dat niet alleen storingen oplost, maar ook rolluiken maakt en monteert– „de beste 24 uursservice van Nederland.” „Dat is onze kracht, daarin zijn we uniek.”

Arie de Rooij
3 October 2016 15:03Gewijzigd op 16 November 2020 07:09
Fred van der Kort van Euroll. beeld RD, Anton Dommerholt
Fred van der Kort van Euroll. beeld RD, Anton Dommerholt

Vooral winkels behoren tot de klantenkring. Hele grote zitten erbij, zoals Albert Heijn, de Bijenkorf, C&A, HEMA, ALDI en Lidl. Die hebben voor de ramen en deuren inbraakwerende afsluitingen. „Nee, we kunnen niets garanderen”, legt Van der Kort uit. „Een inbraak blijft mogelijk, maar staal werkt wel vertragend. Hetzelfde geldt ten aanzien van beveiliging tegen brand.”

Het assortiment kent diverse varianten, in alle denkbare maten: rolluiken, rolhekken, schaarhekken, speeddeuren (roldeuren). Particulieren blijven nagenoeg buiten beeld. „Die markt laten we over aan zonweringsspecialisten.”

Euroll ontstond in 1993. Fred van der Kort hield zich al vanaf 1979 met rolluiken bezig. Het is altijd zijn vak en zijn passie geweest. „Ze zeggen wel dat ik rolluiken adem”, lacht hij. Bij zijn vroegere werkgever was er behoefte aan een goede servicedienst. In september 1992 kreeg hij de leiding over een aparte afdeling hiervoor: SRO heette die, afkorting van service, reparatie en onderhoud. „Het was een bedrijfje in een bedrijf. Ik vond het een superuitdaging. Alleen jammer dat ik het niet voor mezelf kon doen.”

Dat laatste veranderde snel. In goed overleg met zijn toenmalige chef gingen zij uit elkaar. Vanaf 
1 januari 1993 stond Van der Kort met de SRO-activiteiten geheel op eigen benen. Samen met zijn vrouw huurde hij een kleine kantoorunit in Hoofddorp. Met de inzet van vijf monteurs boden zij landelijk hun diensten aan. Het eerste bedrijf in deze soort in Nederland. „We bleven het werk doen voor mijn oude werkgever, dus we hadden een goede basis om te starten.”

De ondernemer had grootse plannen. „Ik wilde het concept uitrollen over heel Europa.” Vandaar de naam Euroll. „Die is internationaal uitspreekbaar. Alleen een Deense vriend van me heeft er moeite mee.”

Al na enkele maanden verhuisde de zaak naar Zeewolde. Een garage werd verbouwd tot bedrijfsruimte. In 1996 vestigde Euroll zich, met kantoor en werkplaats, op de huidige locatie aan de Patroonsweg, op een bedrijven­terrein voor schone industrie.

Euroll deed nog steeds alleen SRO; totdat van grote klanten de vraag kwam of het ook zelf nieuwe rolluiken kon leveren. „We beseften dat we dan opdrachten voor andere leveranciers, waar we dan mee gingen concurreren, zouden kwijtraken. Maar we besloten het toch te doen. Zo zijn we sinds 2000 een volledige rolluikenfabrikant.” Er vond daarvoor uitbreiding van het pand in Zeewolde plaats. De onderneming, met vandaag de dag veertien personeelsleden, koopt halffabrikaten, zoals buizen, in en maakt daar rolluiken van. De verkoop omvat rond de 25 procent van de omzet, de rest betreft service, reparatie en onderhoud.

„Die SRO, dat is nog altijd ons sterke punt. We zijn alle dagen 24 uur bereikbaar. In 90 procent van de gevallen zijn we binnen anderhalf uur ter plaatse. Als we ’s morgens melding krijgen van een ramkraak, zorgen wij ervoor dat er ’s avonds een nieuw rolluik hangt. Dat vereist uiteraard een enorme flexibiliteit. Elke dag is hier verschillend.

Dankzij SRO hebben we de crisis kunnen overleven. Als er niet meer gebouwd wordt, stagneert uiteraard de vraag naar nieuwe materialen, maar onderhoud en reparatie blijven nodig. Ook elke reparatie is trouwens anders. Daarom zoeken wij mensen die elke klus zien als een uitdaging.”

In 1998 trok de onderneming de grens over, naar België. Het liep op niets uit. De latere activiteiten in Engeland zijn weer afgestoten en een verkooppunt in Turkije rendeerde onvoldoende. Euroll beschikt nu wel over vertegenwoordigers, voor de afzet van zijn producten, in drie staten in de VS. Verder timmert het aan de weg op de ABC-eilanden (Aruba, Bonaire en Curaçao). Als daar een order is, vliegt Van der Kort erheen en worden de spullen vanuit Nederland verstuurd. Er zijn plannen om er een eigen vestiging te openen.

Van der Kort is „heel positief” over de toekomst. Hij houdt van uitdagingen, is creatief en bedenkt graag nieuwe toepassingen: special products. Zo maakt Euroll bijzondere, horizontale producten voor de bagageafhandeling op luchthavens. „Mijn lijfspreuk luidt: alles kan, behalve omhoog vallen. Het klinkt hautain, maar als wij zeggen: het lukt echt niet, dan is voor 300 procent zeker dat niemand het kan. Wíj zijn de specialist voor rolluiken.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer