Kinderidolen maken geen reclame meer voor snoep
Kinderidolen zullen niet meer worden ingeschakeld om reclame te maken op televisie voor snoep. De Nederlandse voedingsmiddelenindustrie (VAI) heeft dit woensdag bekendgemaakt.
Tijdens kinderprogramma’s zal ook geen reclame meer worden gemaakt voor snoep en ander ongezond eten. Daarbij zullen snoepfabrikanten geen acties meer op scholen houden om de verkoop van, bijvoorbeeld, Marsen te verhogen. De Nederlandse voedingsmiddelenindustrie heeft de nieuwe gedragscode woensdag aangeboden aan minister Hoogervorst van Volksgezondheid.
Het ministerie en de voedingsmiddelenindustrie overleggen al langer over manieren om vetzucht terug te dringen. Steeds meer Nederlanders zijn te dik. Ook kinderen kampen steeds vaker met overgewicht.
Een woordvoerder van de voedingsmiddelenindustrie noemt als voorbeeld van een kinderidool Peter Jan Rens die snoepjes aanprijst. Volgens hem zal dit niet meer voorkomen. De voedingsmiddelenfabrikanten willen verder meer light–producten aanbieden op scholen. Daarbij zullen ze voorlichting geven over evenwichtige voeding.
Volgens woordvoerder J. Droogh van de voedingsmiddelenfabrikanten is het niet de bedoeling dat er op scholen helemaal geen snoep of snacks meer te krijgen zijn. „Dan zouden we kinderen naar de snackbar om de hoek jagen. Dat heeft geen zin." Hij hoopt dat de actie om gezond eten aan te moedigen, en snoepen en snacken af te remmen, wordt overgenomen door supermarkten, tankstations en andere bedrijven.