In VS daalt vertrouwen consument
Voor het eerst in vijf maanden is de index die het consumentenvertrouwen in de Verenigde Staten aangeeft, gedaald.
Het cijfer dat de universteit van Michigan hanteert, liep in januari terug van 93,0 naar 90,9. De neergang is verrassend. Deskundigen hadden een lichte stijging verwacht. Volgens marktanalisten zijn de slappe handel op de aandelenmarkt en het hardnekkig aanhoudende gevoel van pessimisme in de VS debet aan de trendbreuk.
Economen, investeerders en beleggers houden graadmeters voor het consumentenvertrouwen heel goed in de gaten. Want consumentenbestedingen maken tweederde uit van het totale Amerikaanse bruto nationaal product. Deskundigen konden tot nu toe niet goed duiden waarom in de VS de consumentenbestedingen bleven groeien terwijl het land in een recessie verkeerde en de uitgaven van het bedrijfsleven scherp terugliepen.
De universiteit van Michigan baseert haar gegevens op telefonische enquêtes onder 500 Amerikanen die verspreid wonen over het land.