„Bodem voor watersportsector lijkt bereikt”
Na enkele magere jaren voor de watersportsector zit de branche voorzichtig aan weer in de lift. Uit cijfers van brancheorganisatie HISWA blijkt dat tweedehands boten weer vaker worden verkocht. Daarnaast hengelen jachtenbouwers meer opdrachten binnen en ook de verhuur van schuiten wint aan populariteit.
„In 2016 is na jaren van omzetdaling voor het eerst sinds jaren sprake van een stabilisatie”, zegt Geert Dijks, directeur van brancheorganisatie HISWA, aan de vooravond van watersportbeurs HISWA te water. „Mogelijk wordt het jaar zelfs afgesloten met een plusje. De bodem lijkt daarmee inderdaad bereikt.”
De crisis in de watersportbranche werd pas in 2010 gevoeld, circa twee jaar na het uitbreken van de crisis. Tot en met 2015 zag de sector circa 15 procent van zijn omzet verdampen. En ook het herstel in de sector zet wat later in ten opzichte van de economische remonte. „Maar met het groeiende consumentenvertrouwen groeit ook de interesse in de aanschaf van zogeheten duurzame goederen zoals boten”, aldus Dijks. Wel vraag hij zich hardop af of het niveau van voor de crisis weer gehaald zal worden.
De HISWA-directeur erkent dat het herstel met name optreedt bij het ‘instapniveau’ van de watersport. Zo doen onder meer zeilscholen het goed, wint kitesurfen terrein en zit de verhuur van sloepen en de verkoop van gebruikte boten in de lift. De watersport is daarmee volgens hem populairder dan ooit. Maar de uitdaging zit er volgens Dijks in om mensen die in aanraking zijn gekomen met de sector „vast te houden”, waarbij mensen op termijn zullen besluiten om een boot aan te schaffen.
Met name voor boten tussen de 8 en 25 meter ligt voor de sector een uitdaging om nieuwe kopers te vinden. Dijks denkt dat de komende jaren nog wel geprofiteerd kan worden van de vergrijzing. „Die groep heeft geld en tijd”, aldus Dijks. „Momenteel worden veel campers verkocht, maar dat kan net zo goed een boot zijn.” Voor de langere termijn denkt hij wel dat extra inspanningen moeten worden gedaan om geïnteresseerden zo ver te krijgen.
Beurzen zoals de HISWA te water, die van dinsdag 30 augustus tot en met zondag 4 september in Amsterdam plaatsvindt, kunnen consumenten volgens hem net het laatste zetje geven, omdat ze dan kunnen „ruiken, proeven en voelen” hoe het aan boord is. Vrijdagochtend wordt afgetrapt met de zogeheten primeurparade op het IJ.