Binnenland

Doelbewust doneren op de wc in Staphorst

Staphorst is een stichting rijker: de Stichting Doelbewust. Ze heeft als missie om abonnementen aan te bieden. Niet op tijdschriften of kranten, maar op wc-papier.

Eelco Kuiken
28 July 2016 12:01Gewijzigd op 16 November 2020 05:22
STAPHORST. „Het zou toch mooi zijn als we met z’n allen én naar de wc gaan én een goed doel steunen”, zegt Staphorster Arjan Dons van de nieuwe Stichting Doelbewust. beeld Jacob Melissen
STAPHORST. „Het zou toch mooi zijn als we met z’n allen én naar de wc gaan én een goed doel steunen”, zegt Staphorster Arjan Dons van de nieuwe Stichting Doelbewust. beeld Jacob Melissen

Naar de wc moeten mensen toch, en als je dan ook een goed doel steunt, sla je twee vliegen in één klap. Dat vinden Herman Ubak (22), Niklas de Boer (23) en Arjan Dons (23), leden van de jeugd­vereniging van de hersteld hervormde kerk in Staphorst.

Het trio verkocht in maart, tijdens een open dag van het nieuwe kerkelijk centrum De Leerkamer, „abonnementen op wc-papier.” De opbrengst was bestemd voor het nieuwe verenigingsgebouw van de kerk. De bouw kostte 2 miljoen euro, en nog altijd houdt de kerk acties om geld in te zamelen.

De opzet was simpel. Mensen nemen een abonnement en kiezen op basis van de gezinsgrootte een hoeveelheid rollen, en eens in de maand doorkruisen de twintigers met een wagen vol toiletpapier de gemeente Staphorst om klanten van wc-papier te voorzien. Aldus geschiedde. Ze verkochten zo’n 45 abonnementen. Nog steeds gaan ze eens in de maand op pad met een wagen vol rollen.

Geen gehannes

Het bleek best een goed idee. Immers, naar de wc moet je toch en waarom zou je daar geen goed doel mee kunnen steunen? Bovendien is het in de supermarkt een gehannes met die grote pakken papier. Ze thuisgebracht krijgen, is wel zo gemakkelijk. Maar het kan beter, zo dacht het inventieve drietal. Waarom dit niet veel groter uitrollen? Niet alleen abonnementen op toilet­papier verkopen voor De Leerkamer, maar ook voor een goed doel dat mensen zelf kunnen kiezen.

Geschikte doelen

Een paar weken geleden richtten ze daarom Stichting Doelbewust op. „Mensen sluiten een abonnement op wc-papier af, wij brengen het eens in de maand langs en ze kunnen zelf een goed doel kiezen. Wij zorgen ervoor dat het geld bij de goede doelen terechtkomt. Alles mag, maar het liefst een christelijke organisatie, want dat ligt in lijn met onze actie. We hebben een lijst met geschikte doelen gemaakt waar mensen uit kunnen kiezen”, zegt Arjan Dons. „Op 1 september starten we in de gemeente Staphorst. Dan gaat ook de site doelbewustkopen.nl online.”

Dat is nog niet alles. De twintigers hopen dat het initiatief wordt overgenomen in andere gemeenten. „Het zou mooi zijn als we met z’n allen tijdens het naar de wc gaan een goed doel steunen”, zegt Dons.

„Allereerst in Staphorst, maar we hopen op meer stichtingen. Ons doel is dat we wc-papier aan diverse stichtingen in het land leveren. Wij zijn in gesprek met grote bedrijven die ons de rollen tegen een scherpe prijs willen 
leveren. We kunnen ze even scherp doorverkopen, en de eventuele marge gaat naar het goede doel.”

Verkoopdag

De kersverse Stichting Doel­bewust hoopt meer abonnementen aan de man te kunnen brengen. Een verkoopdag vindt eind augustus plaats als er in Staphorst een hutten­dorp verrijst. Op 10 september zijn de abonnementverkopers in Urk te vinden. En eind november zijn ze aanwezig op een verkoopdag van de stichting Stéphanos in Staphorst.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer