Norschoten over inspectierapport: Als het beter moet, doen we dat gewoon
„Een negatief bericht over je tehuis raakt je wel”, zegt psychologe Mariëlle Spierts. „Ik ben blij dat ik hier woon”, stelt cliënte Hetty Geurts. „De zorg is hier zo goed! Er is altijd iemand om je te helpen.”
Twee reacties vanuit het christelijke verpleeghuis Norschoten in Barneveld op het rapport van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) dat dinsdag door staatssecretaris Van Rijn openbaar werd gemaakt. Elf verpleeghuizen komen onder intensief toezicht. Bij 38 andere zijn de problemen minder groot; daar is sprake van vervolgtoezicht. Norschoten is een van die 38.
„Je wilt dit niet, maar het is goed dat er controle is”, vat fysiotherapeute Petra van den Brink de reacties onder het personeel samen. „Zorg kan altijd beter en zo’n rapport kan daaraan bijdragen. We krijgen nu negatieve publiciteit, maar je kunt dit ook positief opvatten: we krijgen de gelegenheid te laten zien hoe we hier zorg bieden.”
Van den Brink zit in de kwaliteitsraad. „Die is er juist voor opgericht om veranderingen te realiseren zoals de inspectie die vraagt.”
De registratie van handelingen moet worden verbeterd, stelt het rapport. „Er is intern veel bezinning op de zorg. Maar dat moeten we dus meer opschrijven”, constateert de net aangetreden bestuurder K. Breuker. „Zorgverleners besteden hun tijd het liefst aan de cliënt, maar zaken vastleggen in het elektronisch patiëntendossier hoort er ook bij”, stelt Van den Brink.
Ander verbeterpunt: als een zorgverlener medicijnen uitdeelt, moet hij of zij een gekleurd hesje dragen. Collega’s weten dan dat iemand geconcentreerd bezig is en niet gestoord moet worden. Het gebeurt echter soms dat iemand geen hesje aan heeft.
Voor Breuker zijn het geen verrassende conclusies. „Ze dateren uit maart. Eind juni hebben we een resultaatsverslag ingeleverd waarin staat hoe we deze punten hebben aangepakt. Inmiddels heeft de inspectie laten weten dat dit verslag voldoende is.”
Breuker zegt een groot voorstander van het inspectietoezicht te zijn. „Het komt de medewerkers én de cliënten ten goede. En ik gá voor veiligheid. Er werken hier veel parttimers. Dus zijn er veel overdrachtsmomenten. Dat betekent dat je veel moet registreren. Als dat beter moet, moeten we dat gewoon doen. Al is het wel zaak dat zorgverleners niet meer achter de computer zitten dan dat ze met de mensen bezig zijn.”
„De zorg is hier warm en betrokken”, wijst Peter van Kruistum, hoofd zorg en welzijn, op een conclusie van de inspectie. „Op onderdelen zijn echter verbeteringen mogelijk. Veel daarvan is de afgelopen maanden al in orde gemaakt.”
Hetty Geurts, sinds anderhalf jaar bewoonster van Norschoten, heeft voor de zorg niets dan lof. „Ik zou niet weten wat er beter kan. Ergens anders vind ik het eng; hier zijn de mensen professioneel. Het is niet eerlijk dat negatieve dingen nu worden uitvergroot. Laat mensen komen kijken hoe het hier is.”
„We denken er veel over na wat goede zorg is. Misschien vergeten we soms om op te schrijven wat we hebben bedacht”, zegt psychologe Spierts. „Maar er is al veel verbeterd.”
Het inspectietoezicht helpt daarbij, onderstreept bestuurder Breuker. „De zorg is sterk veranderd. Verpleegzorg wordt nu in kleinschalige units of bij mensen thuis geboden. Werkprocessen en protocollen moeten dan meeveranderen. Dat is een cultuuromslag waarin je alle medewerkers wilt meenemen. Dit rapport is daarbij een steun in de rug.”