Beeldhouwrobot als meestervervalser
TIENHOVEN. Een robot die het beeldhouwwerk overneemt van steenhouwers. Dat gebeurt bij drie bedrijven in Europa. Meesters IN uit het Zuid-Hollandse dorpje Tienhoven is er één van.
De machine kan volcontinu werken, zonder een enkele pauze. Alleen voor onderhoud moet hij soms uit. „Hij is sneller dan een mens, maar het gaat ons er vooral om dat hij veel zwaar werk uit handen neemt”, vertelt bedrijfsleider Ron Waroux.
Als je de robot het grove werk laat doen, scheelt dat de beeldhouwer veel kracht en moeite. Bovendien heeft de machine geen last van al het stof dat bij het maken van de contouren ontstaat.
Niet overbodig
„Het is niet zo dat een beeldhouwer overbodig wordt. Voor het fijne werk blijft de mens noodzakelijk”, benadrukt bedrijfsleider Waroux. „Ook kan de robot geen dingen renoveren. Hij kan wel van alle steensoorten iets nieuws maken.”
De creaties die de robot al op z’n naam heeft staan, verschillen van bollen op de wapentoren in Den Bosch en ornamenten voor het Rijksmuseum, tot twaalf beelden van apostelen voor de gevel van de Latijnse school in Nijmegen.
Keltisch kruis
Volgende week wordt er gestart met de voet van een 4 meter hoog Keltisch kruis. „We hebben ook de opdracht gekregen om de grootste sokkel van Nederland te maken. Dit massieve stuk steen komt op het Amsterdamse Rokin met daarbovenop een bronzen beeld.”
Behalve deze Nederlandse robotbeeldhouwer staan dergelijke machines alleen in Italië en Spanje. Waroux: „Het is iets heel nieuws en zeer kostbaar. Er moet voldoende werk zijn om de investering eruit te halen. Veel mensen zijn nieuwsgierig. Als we entreegeld zouden vragen aan iedereen die wil komen kijken, liepen we binnen.”
Beeld van zichzelf
De machine wordt ook gebruikt voor ornamenten en borstbeelden. Volgens de bedrijfsleider komen er regelmatig mensen die een beeld van zichzelf willen. Dan wordt er een scan van die persoon gemaakt en de robot hakt het precies uit. „In feite is het een meestervervalser. Met het juiste programma en goede materialen kun je bijzondere kunstwerken exact namaken.”