Binnenland

Tuinbouw wil verder Japanse markt op

De Nederlandse tuinbouwsector wil verder en eenvoudiger de Japanse markt op. Vooral de export van vruchtgroenten als paprika’s en tomaten en pootaardappelen naar het Aziatische land wil de tuinbouwsector minder risicovol maken.

ANP
8 April 2004 13:46Gewijzigd op 14 November 2020 01:07

Volgende week vertrekt een delegatie van de Nederlandse overheid onder leiding van J. van der Veen, voorzitter van het Productschap Tuinbouw, naar Japan met als doel de deur naar de Japanse markt weer een „stukje verder open te wrikken". Voet aan de grond in dit land is volgens hem belangrijk, omdat het een kwaliteitsmarkt is en dit de weg kan vrijmaken naar andere Aziatische markten als Taiwan en China.

Het openen van de Japanse markt voor Nederlandse tuinbouwproducten vergt volgens Van der Veen veel geduld en gaat in kleine stapjes. Zoals de Britten angstvallig de import van hondsdolheid vanaf het Europese continent willen tegenhouden, zo wil de Japanse overheid niet het risico lopen tal van plantenziekten en uitheemse insecten binnen te halen.

Die hoge kwaliteitseisen maken Japan volgens de delegatieleider tot een „lastig" land voor de tuinbouw. Voor snijbloemen vertoeven Japanse keurmeesters in Nederland, terwijl de vondst van een insect op een groente de import van producten uit bijvoorbeeld het hele Westland voor maanden kan stilleggen. Van der Veen wil afspraken maken met de Japanse overheid die de complicerende procedures voor de handel wegnemen of in ieder geval vereenvoudigen.

Dat dat kan bewijst volgens hem de geschiedenis van de bollenexport naar het land. In twintig jaar tijd is het aantal soorten bloembollen dat naar Japan gaat, uitgebreid en de aanvankelijk intensieve controle versoepeld. Dat deel van de export is inmiddels zover uitgebouwd, dat Japan, na de Verenigde Staten, het tweede land voor de Nederlandse bloembollenexport is geworden.

Voor de totale tuinbouwexport (jaarlijks ter waarde van ongeveer 12 miljard euro) is Japan met ruim 150 miljoen euro per jaar nog een kleine markt. De economische malaise in Japan, de hoge koers van de euro en de concurrentie met boeren in Japan en andere delen van Zuid–Oost Azië, voornamelijk Taiwan, bemoeilijkten de afgelopen jaren de groei van die export.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer