Lucas de Jong weet waar student met beperking tegen aanloopt
’s-HERTOGENBOSCH. Tegen welke belemmeringen studenten met een handicap in de praktijk aanlopen, weet Lucas de Jong uit ’s-Hertogenbosch (22) uit ervaring. Hij is blind en heeft autisme.
De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) meldde gisteren dat leerlingen met een handicap aan een hogeschool fors minder financiële ondersteuning ontvangen uit het profileringsfonds dan studenten aan een universiteit. „Ik heb niet te maken met het profileringsfonds”, aldus De Jong. „Ik zit in de Wajongregeling. Dat houdt in dat ik een uitkering boven op mijn studiefinanciering krijg.”
Hulpmiddelen die hij voor zijn studie nodig heeft, zoals een screenreader, vergoeden instanties als het UWV. Blindenbibliotheek Dedicon levert zijn studieteksten en krijgt daarvoor subsidie van het ministerie van Onderwijs.
Om goed te kunnen presteren, gebruiken studenten met een handicap specifieke hulpmiddelen. Een student in een rolstoel heeft andere aanpassingen nodig dan iemand met een visuele of een gehoorbeperking, ADHD of psychische problemen.
Het Expertisecentrum handicap + studie in Den Bosch adviseert hogescholen en universiteiten over de manier waarop ze hun opleidingen toegankelijk(er) kunnen maken voor studenten met een beperking.
Goede voorbereiding
De Jong loopt stage bij dit expertisecentrum in het kader van zijn master nieuwe media, taal en communicatie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. „De stage is voor mij een goede voorbereiding op de arbeidsmarkt. Ik heb de bachelor bedrijfskunde gedaan en daarnaast een aantal andere vakken gevolgd om deze master te kunnen doen. Het is een eenjarige master, maar ik doe hem in anderhalf jaar om mezelf niet te overvragen. Als ik mijn studie straks in 5,5 jaar tijd afrond, heb ik nauwelijks vertraging opgelopen.”
Om zijn weg te vinden op straat, op de universiteit en zijn stageplek, heeft De Jong een blindengeleidehond.
Liep hij tegen belemmeringen tijdens zijn studie aan? „Ik moet op tijd weten welke boeken en andere literatuur ik moet lezen voor een vak. Ik moet ze namelijk door Dedicon laten omzetten naar een formaat dat ik met mijn screenreader en spraakcomputer kan lezen. De leeslijst moet ik eigenlijk tien weken van tevoren inleveren, maar die is dan nog niet altijd beschikbaar.”
De screenreader geeft Worddocumenten en teksten van websites weer in braille. De Jong kan ze ook laten voorlezen. „Die functie gebruik ik vooral thuis.”
Afbakenen
Soms is het beter om de tekst in braille te lezen dan hardop te horen, weet De Jong. „Als ik een verslag heb gemaakt, lees ik in braille spelfouten. Bij spraak hoor je die niet altijd.”
Het zoeken naar literatuur voor een verslag kost hem meer tijd omdat hij een pagina niet zo snel kan scannen. „Bij examens krijg ik meer tijd omdat het lezen van de vragen mij extra tijd kost.”
Zijn autisme geeft vooral problemen wanneer docenten een opdracht onduidelijk formuleren of het thema onvoldoende afbakenen. „Ik heb twee jaar lang een ouderejaarsstudent als maatje gehad, vooral voor mijn planning. Die hulp heb ik niet meer nodig.”