Touran en T5 opgenomen in ANWB-familie
De Wegenwacht start in 1946 met zeven felgele Harley-Davidson-motoren. Later stappen de hulpverleners over op de ”besteleend” en de Renault 4. Vanaf 1983 komen er gele Volkswagens op de weg. Ook de twee nieuwe „visitekaartjes”, die dinsdag in Wolfheze werden gepresenteerd, zijn van dat merk. De Touran 1.9 tdi en de T5 gaan de huidige Golfs, Polo’s en Transporters vervangen. „Welkom in de familie.”
Als oude vrienden schoven G. van Woerkom -hoofddirecteur van de ANWB-, C. van den Vlekker -directeur ANWB Hulpverlening- en R. Sinke -algemeen directeur van Pon’s Automobielhandel- dinsdag aan tafel om de leveringscontracten te tekenen. Grapjes over „kleine lettertjes” en „kruisjes zetten” vlogen heen en weer totdat de overdracht een feit was.
De Wegenwacht krijgt zo’n 630 Volkswagens Touran die de komende jaren 470 Golfs en 160 Polo’s van de hulpverleningsinstantie vervangen. Daarnaast koopt de bond 320 Volkswagens T5, die de vorige Transporters naar de zijlijn verwijzen. De vervanging betreft ruim 70 procent van het totale aantal Wegenwacht-auto’s.
„Een moderne uitstraling van het wagenpark speelde bij de visitekaartjes uiteraard een rol”, vertelde Van Woerkom. „Comfort, rijeigenschappen, laadruimte en laadvermogen waren echter doorslaggevend. Bovendien scoorde de Touran goed tijdens botsproeven. De door ons ingerichte exemplaren lijken nog het meest op rijdende garages. Menig stilstaande garage zal er jaloers op zijn. Ook onze wegenwachten zijn enthousiast. Tijdens de officieuze onthulling liepen ze likkebaardend rond de Touran.”
Trots somt de hoofddirecteur de wapenfeiten van Touran en T5 op: „Aan boord hebben ze bijna 200 stuks gereedschap, talloze onderdelen, drie soorten brandstofslangen, drie extra accu’s, communicatie- en navigatieapparatuur, een EHBO-kist en ga zo maar door.”
Van Woerkom is het meest te spreken over de nieuwe krik in de wagens, een zogenoemd hefkussen. Een wegenwacht toont de werking. Hij legt de zak onder de Touran, draait aan een hendel en enkele seconden later is het voertuig los van de grond. „In de toekomst zullen onze werknemers aan elkaar vragen: Hoeveel auto’s heb jij er vandaag op het kussen gehad?” grinnikt Van Woerkom.
Uiteraard is ook Robert Sinke blij met de deal en vol lof over de Touran. „De Wegenwacht is onze allermooiste en belangrijkste klant. De consument zegt namelijk: „Als de wegenwacht in een Touran rijdt, moet dat wel een goede auto zijn.” En dat klopt. Hij is solide, betrouwbaar en zuinig. Ik wens de ANWB er veel plezier en succes mee. En als er problemen zijn, kunnen jullie altijd bellen.” Van Woerkom, lachend: „Als er problemen zijn, hopen we die zelf te kunnen oplossen.”
Om het feestje compleet te maken, verklaart een woordvoerder van Rijkswaterstaat dat de ANWB vanaf heden ontheffing krijgt voor het rijden over de vluchtstrook. Van Woerkom reageert gevat: „Na bijna zestig jaar illegaal werken zullen we nu legaal verdergaan.”
Dan is het moment van de sleuteloverhandiging aangebroken. Sinke geeft de sleutels aan Van Woerkom, die ze op zijn beurt aan een wegenwacht schenkt. De laatste loopt naar een splinternieuwe Touran, start de stoere dieselmotor en rijdt met knipperende zwaailichten naar buiten. Uiterlijk valt de wagen vooral op door zijn felgele kleur, zijn sterk reflecterende biezen rondom en de oranje strepen op de flank. Innerlijk maakt vooral de grote en zeer efficiënt ingerichte bergruimte indruk.
„Hij past bij de wegenwacht, die ondanks voortdurend wijzigende omstandigheden op het gebied van autotechniek, drukker verkeer en meer eisende leden, gemiddeld binnen 35 minuten bij een pechgeval aanwezig is en 90 procent van de leden op weg helpt. Dat was zo, dat is zo en dat zal ook zo blijven”, concludeert Van Woerkom.