Binnenland

LAKS zet in op minder klachten eindexamens

AMSTERDAM (ANP). Volgende week beginnen voor 210.000 middelbare scholieren de eindexamens weer. Afgelopen jaar leverde de toetsperiode een recordaantal van 161.000 klachten op van deelnemende leerlingen. Maar het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) hoopt dat deze negatieve ontwikkeling dit jaar wordt doorbroken.

4 May 2016 16:24Gewijzigd op 16 November 2020 03:19

Het LAKS heeft de afgelopen tijd ingezet op preventie omdat een aantal klachten, zoals over niet-behandelde lesstof, makkelijk is te voorkomen. De belangenorganisatie kwam onder meer met tips op een congres van eindexamencoördinatoren. Daarnaast heeft de VO-raad (sectororganisatie voortgezet onderwijs) na evaluatie de protocollen geëvalueerd en waar nodig aangescherpt. Dat gebeurt jaarlijks.

„Het lijkt elk jaar wel ons doel om zoveel mogelijk klachten te krijgen, maar wij willen juist dat de examens zo goed mogelijk verlopen”, zegt Loran Hempenius, coördinator van de eindexamenklachtenlijn van het LAKS. „Daarom hopen wij dit jaar onder de 120.000 klachten te blijven.”

Vorig jaar moesten 850 examens opnieuw worden gedaan, bijvoorbeeld door computerstoringen, maar ook omdat leraren waren vergeten de errata (correcties in de tekst) uit te delen of voor te lezen, aldus Hempenius.

Ook klagen leerlingen veelvuldig dat de examenstof nooit is behandeld. De eindexamencoördinatoren hebben de leerlingen er als het goed is extra attent op gemaakt dat online een overzicht met leeractiviteiten, beschikbaar is. Deze syllabus moet misverstanden voorkomen.

Sommige klachten als geluidsoverlast van hakken van surveillanten of afgaande mobieltjes zijn lastiger te bestrijden. Toch wordt ook hier weer aandacht voor gevraagd.

Volgend week donderdag trappen havoleerlingen af met maatschappijwetenschappen en natuurkunde. De vwo’ers wacht die dag het beruchte examen Nederlands, dat elk jaar de meeste klachten oplevert. Het vmbo begint volgende week vrijdag met Frans.

In 2014 waren er 116.000 klachten, het jaar ervoor 143.000. Het record van 2015 kwam mede door de naamsbekendheid van de klachtenlijn, die in 1988 in het leven werd geroepen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer