Binnenland

MijnOverheid.nl kan het loket nog niet vervangen

DEN HAAG. De overheid gaat digitaal, en steeds meer mensen maken daar gebruik van. Kan internet het aloude loket of een telefonische hulplijn zo zachtjes aan wellicht vervangen? Nee, zegt seniorenorganisatie ANBO. „Daarvoor zijn er nog te veel mensen die ofwel helemaal geen computer hebben of die onvoldoende digitale behendigheid hebben.”

Margit Spaak
3 May 2016 19:03Gewijzigd op 16 November 2020 03:18
De overheid communiceert steeds vaker online met burger. beeld ANP, Remko de Waal
De overheid communiceert steeds vaker online met burger. beeld ANP, Remko de Waal

Al meer dan 5 miljoen Nederlanders maken gebruik van het internetportaal MijnOverheid.nl. Het aantal deelnemers is de afgelopen jaren explosief gegroeid, zeker sinds de Belastingdienst en uitkeringsorganisatie UWV aandringen op het gebruik van MijnOverheid.

De ANBO kwam samen met de ouderenbonden Unie KBO en PCOB in het geweer toen de Belastingdienst vorig jaar aankondigde dat de blauwe envelop voorgoed zou verdwijnen. Met succes: wie liever papieren post krijgt, kan daar voorlopig nog om vragen.

„In Nederland zijn op dit moment 3 miljoen 65-plussers. Van zijn bijna 700.000 mensen niet online, dus ongeveer een kwart. Velen van hen kunnen zich prima redden, alleen niet op de computer. En dus niet op MijnOverheid.nl. We kunnen de papieren middelen echt niet missen zolang er nog een generatie in leven is die nooit met internet heeft kennisgemaakt.”

Het gaat overigens niet alleen om ouderen. Diana Schoofs (41) leeft van een uitkering. „Wij kunnen een pc met internet gewoon niet betalen. Daar heb ik al meermalen problemen over gehad met het UWV. Dan willen ze dat ik me inschrijf voor een sollicitatiecursus, maar dat moet via internet en dat heb ik niet. Ik moet aan elke nieuwe begeleider uitleggen dat ze me moeten bellen.”

Miriam Hendriks (62) heeft wel internet, maar zit toch niet op MijnOverheid.nl. Ze is bang dat haar persoonlijke gegevens worden gehackt, ook al heeft de overheid veel veiligheidsdrempels ingebouwd. „Al je officiële gegevens, en die van je kinderen en je ouders, zijn in te zien. Ook je inkomen, of je toeslagen krijgt – alles staat op die site. Ik wil niet dat die informatie rondslingert.”

Onzin, vindt Roeland van Caspel (61). „Het is supergoed beveiligd. We moeten er toch op kunnen vertrouwen dat de overheid dat goed heeft geregeld. En bovendien: wat kan het me schelen als die site zou worden gehackt? Er staat niets op wat ik geheim zou willen houden. Het zijn grotendeels gegevens die ook op een andere manier te vinden zijn, al zou je daar wel moeite voor moeten doen.”

Van Caspel gebruikt alle mogelijkheden van MijnOverheid.nl die voor hem van toepassing zijn. „Handig. Ik krijg een waarschuwing als mijn auto aan de apk toe is. Als ik mijn paspoort of rijbewijs moet verlengen. Alle gemeentelijke aanslagen vallen zo in de digitale brievenbus. Het scheelt een hoop brieven en briefjes die weer kwijt kunnen raken. Minder papier verspillen is nog eens duurzaam, dat is een extra voordeel.”

MijnOverheid.nl breidt voortdurend uit. Steeds meer gemeenten sluiten zich aan en uiteindelijk zullen alle overheidsdiensten op het portaal te vinden zijn. Binnenkort zal er een app beschikbaar komen voor de smartphone en de iPad, zodat mensen overal hun overheidsberichten kunnen lezen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer