Refojongere kiest voor besloten sociale media
GOUDA. Besloten media zoals WhatsApp, Instagram en Snapchat zijn populair bij reformatorische jongeren, terwijl de wat meer open media zoals Facebook en Twitter terrein verliezen. Ouders hebben daardoor steeds minder zicht op het mediagebruik van hun kinderen.
Dat blijkt uit zaterdag gepubliceerd onderzoek van het lectoraat nieuwe media van Driestar hogeschool. Het lectoraat bevroeg in 2013 zo’n 2600 leerlingen over hun mediagebruik en herhaalde dit onderzoek dit cursusjaar onder ongeveer 3100 leerlingen.
Had in 2013 bijna 71 procent van de jongeren een smartphone, in dit schooljaar ligt dat percentage op 84. Onder 12- en 13-jarigen was het smartphonebezit 66 en 76 procent. Vanaf 16 jaar heeft minimaal 90 procent zo’n telefoon.
Tussen 2013 en 2016 veranderde het socialemediagebruik flink (zie grafiek ”Gebruik van sociale media door jongeren”). Zowel het aandeel Twitter als Facebook daalde fors. Vooral onder de jongste jongeren is het gebruik van laatsgenoemde media afgenomen. De populariteit van Snapchat en Instagram nam juist toe. Jongeren tussen de 14 en 16 zeggen Snapchat vrijwel dagelijks te gebruiken.
De nu populaire media worden veel gebruikt door besloten groepen. Volgens onderzoeker Gijsbert Bouw hebben ouders dan ook steeds minder zicht op het mediagebruik van hun kinderen. „Het wordt lastiger om met regels het mediagedrag van jongeren in te perken. Dus komt het aan op gewetensvorming.”
De hoeveelheid tijd waarin jongeren op een gemiddelde schooldag gebruikmaken van een beeldscherm –van zowel computer/laptop als smartphone– is volgens het onderzoek niet toegenomen. Zei in 2013 43 procent van de jongeren meer dan drie uur per dag achter een scherm te zitten, nu is dat percentage gedaald tot 38.
Het onderzoek is uitgevoerd onder jongeren van de zeven reformatorische middelbare scholen, het Hoornbeeck College, de Prins Maurits in Middelharnis en het Ichthus College in Veenendaal.
Toestemming van ouders noodzakelijk
APELDOORN. Volgens de Nederlandse Wet Bescherming Persoonsgegevens mogen jongeren onder de 16 sinds 2001 alleen sociale media gebruiken als hun ouders daar toestemming voor hebben gegeven. Dit is echter een papieren wet die niet wordt gehandhaafd door de toezichthouder, de Autoriteit Persoongegevens.
Het Europees Parlement stemde twee weken geleden in met vergelijkbare privacyregels. Bedoeling van beide overheden is om de privacy van jongeren onder de 16 te beschermen. Zij hebben regelmatig te maken met bijvoorbeeld oneerbare verzoeken.