Consumentenbond: weg met het Vinkje
DEN HAAG (ANP). Het Vinkje voor een bewuste of gezondere keuze op voedingsmiddelen is verwarrend en moet verdwijnen, zegt de Consumentenbond. Daarom begint de bond de campagne ‘Weg met het Vinkje’. Duizend consumenten kregen vragen voorgelegd over het Vinkje.
Bijna 80 procent weet niet precies wat de Vinkjes betekenen en 85 procent weet niet wat het verschil is tussen het groene (gezondere keuze) en het blauwe (bewuste keuze) Vinkje. Het Vinkje is bedoeld om consumenten te helpen bij het kiezen van gezondere producten.
Ook geeft het Vinkje te weinig informatie over hoe gezond een voedingsmiddel is. Ze lijken daardoor gezonder dan ze in werkelijkheid zijn en dat zet consumenten op het verkeerde been. „Producten zoals chocolademelk, mueslirepen, popcorn, (oplos)soep en achterham die veel zout, suiker en/of verzadigd vet bevatten, kunnen toch een Vinkje krijgen”, zegt de bond.
De Consumentenbond twijfelde al bij de introductie in 2012 aan het Vinkje. De bond gaat minister Edith Schippers (Volksgezondheid) vragen de verlenging van het Vinkje per 1 mei tegen te houden. Schippers wilde maandag niet reageren.
De stichting Ik Kies Bewust, de uitgever van het Vinkje, is niet van plan om te stoppen met het voedselkeuzelogo. Wel geeft de organisatie toe dat het Vinkje en de communicatie daarover verbeterd moet worden. De stichting wil hierover in gesprek met partijen. „Met de inzichten uit de gesprekken zal stichting Ik Kies Bewust haar koers formuleren”, aldus de stichting.
Het Vinkje is een initiatief van grote Nederlandse voedingsmiddelenconcerns als Unilever en FrieslandCampina en wordt gesteund door de supermarktketens.