Gelderland schrapt definitief buslijnen
In Gelderland verdwijnen tientallen buslijnen, maar er zal altijd een alternatief beschikbaar zijn. Dat werd woensdag definitief besloten door Provinciale Staten van Gelderland.
De behandeling van het politiek gevoelige OV-dossier, woensdag in de maandelijkse vergadering van Provinciale Staten van Gelderland, duurde relatief lang maar verliep in goede sfeer. Uitgangspunt van het al langer bekende plan is dat iedere burger in Gelderland gebruik moet kunnen maken van een vorm van openbaar vervoer in zijn omgeving.
Het plan om de OV-bezuinigingen in Gelderland op te vangen, kon op brede steun rekenen. Verantwoordelijk gedeputeerde M. H. H. van Haaren-Koopman (CDA, infrastructuur en openbaar vervoer) kreeg veel lof voor haar „solide” voorstel. Weliswaar worden tientallen lijnen geschrapt, maar tegelijkertijd zal er met andere vormen van vervoer toch altijd een vervoersmogelijkheid overblijven, zo is het plan. Een mogelijk alternatief is het vervangen van lijnen door minder frequent rijdende, telefonisch oproepbare (buurt)bussen. Ook aansluitingen tussen bus en trein worden verbeterd. De beperkingen in het busvervoer in Gelderland worden na 1 juli merkbaar.
Gedeputeerde Van Haaren verwachtte hier en daar nog wel knelpunten. „Individuele reizigers zullen altijd de pijn van deze bezuinigingen ondervinden. Maar het is onze taak om de grote lijn vast te houden.” Van Haaren zegde toe PS te informeren als zich nieuwe knelpunten voordoen, bijvoorbeeld door het schrappen van verschillende scholierenlijnen.
Met name de SGP-fractie in het Gelderse parlement maakte zich afgelopen maanden sterk voor behoud van -vooral regionale- buslijnen. De fractie was bang dat het platteland niet langer voldoende ontsloten zou worden door het openbaar vervoer en zette een publicitaire actie op touw. Met de verspreiding van antwoordkaarten op het Gelderse platteland hoopte de fractie opheffen van buslijnen te voorkomen.
Tijdens de behandeling van het GS-voorstel, woensdag in het provinciehuis in Arnhem, diende de vierkoppige fractie een motie in om Gelderse gemeenten de mogelijkheid te kunnen bieden buurtbussen te exploiteren. Deze motie kreeg geen steun; gedeputeerde Van Haaren wil de verantwoordelijkheid voor buurtbussen niet bij gemeenten neerleggen, maar onderbrengen bij de busmaatschappijen.
D66-woordvoerder P. M. Cuypers verweet de fractie met de motie publiciteit na te jagen. „Zo veel winderigheid en hovaardij past de SGP niet.” Fractievoorzitter E. Klein trok de motie in toen duidelijk werd dat de maatschappijen zelf verantwoordelijk worden voor de buurtbussen.
Met het oog op eventuele knelpunten in de OV-financiering in de toekomst werd wel een breed gedragen amendement aangenomen. Het risicofonds dat de knelpunten op moet vangen, wordt nu aangevuld met een overschot van 6 miljoen euro over 2003 uit een ander fonds.