Concurrentie mobieltjes drukt LG in het rood
SEOUL (ANP). Het Zuid-Koreaanse technologieconcern LG heeft in de laatste maanden van vorig jaar opnieuw veel last gehad van felle concurrentie op de markt voor mobiele telefoons. Het bedrijf slaagde er niet in uit de rode cijfers te klimmen, blijkt uit de dinsdag gepubliceerde kwartaalcijfers.
LG boekte een nettoverlies van omgerekend 107 miljoen euro (140 miljard won). Het tekort is daarmee 50 miljoen euro kleiner dan een jaar eerder, maar analisten rekenden in doorsnee op een winst onder de streep. De omzet zakte met een kleine 5 procent tot omgerekend 10,7 miljard euro.
De mobiele divisie leed voor het tweede kwartaal op rij verlies. Het aantal verkochte mobieltjes nam afgelopen jaar maar mondjesmaat toe. Voor 2016 verwacht LG een nog scherpere concurrentie. Veel fabrikanten komen met nieuwe topsmartphones, terwijl de prijzen van goedkopere modellen onder druk staan.
Tegenover de teleurstellende prestaties van de smartphonedivisie stonden sterkere verkopen van consumentenelektronica en huishoudelijke apparaten. Maar ook daar stonden de prijzen door felle concurrentie onder druk, terwijl ook nadelige wisselkoerseffecten op de omzet drukten. Desondanks wist LG de marges op met name televisies en wasmachines in het duurdere segment op te voeren.