„Vak Nederlands aan grondige herziening toe”
DEN HAAG (ANP). Het schoolvak Nederlands op middelbare scholen moet grondig worden herzien. Het huidige leerprogramma heeft onvoldoende inhoud, is niet uitdagend genoeg meer en sluit niet genoeg aan bij de maatschappelijke eisen voor taalvaardigheid.
Dat staat in een donderdag verschenen manifest van docenten en wetenschappers.
Het aantal laaggeletterden onder scholieren neemt de laatste jaren toe. Daardoor moeten universiteiten en hbo’s studenten bijspijkeren met extra cursussen. Onder de vmbo’ers is een op de zeven vijftienjarigen ‘functioneel analfabeet’. Dat betekent dat ze zich niet kunnen redden in de maatschappij vanwege hun taalachterstand. Daarnaast is er in het hoger onderwijs een kloof tussen de op het havo en vwo bereikte taalvaardigheden en de vereisten van het hoger beroepsonderwijs of de universiteit.
Het huidige vak Nederlands is in de afgelopen 25 jaar nauwelijks veranderd.
De docenten hebben ook kritiek op de toetsen en examens. „De toetsing richt zich naar het oordeel van velen onvoldoende op het zichtbaar maken van de wijze waarop leerlingen redeneren en denken, en hoever zij zijn in de ontwikkeling van hun taalvaardigheid”, zo staat in het manifest.