„Verplicht religiekunde op alle scholen”
LEIDEN. De kwaliteit van het vak godsdienst is op veel scholen onvoldoende. Dat moet veranderen, vindt een groep Leidse religiewetenschappers. Het godsdienstonderwijs van de toekomst is, als het aan hen ligt, „verplicht, kritisch en religiewetenschappelijk.”
In een opiniebijdrage op het Leiden Religie Blog en in deze krant beklagen de Leidse wetenschappers –allen verbonden aan het Leiden University Centrum voor de Studie van Religie– dat Nederlandse scholieren op dit moment óf onvoldoende „neutrale kennis” van religie óf helemaal geen godsdienstonderwijs krijgen. Het laatste komt voor doordat bestuurders van veelal openbare scholen „geen boodschap hebben aan puur vormend religieonderwijs.”
Volgens de religiewetenschappers moet dit veranderen. „Religie is een buitengewoon belangrijk onderdeel van maatschappij en cultuur, in Nederland en wereldwijd. Voor hun ontwikkeling tot bekwame medeburgers hebben kinderen inzicht in religie nodig.” De Leidse academici stellen daarom concreet voor om het vak religiekunde verplicht te stellen op alle scholen.
In een reactie laat Pieter Moens, bestuurder van de VGS, de koepel van reformatorische scholen, weten dat hij meer aandacht voor religie toejuicht. „Dat is een positief signaal. Het voorstel staat haaks op het huidige liberale denken, waarin religie vooral wordt beschouwd als een privézaak.”
Bij de praktische uitwerking moet er volgens Moens eerst worden gekeken naar wat er al is. „Het kan bijvoorbeeld worden geïntegreerd in de vakken burgerschapskunde, levensbeschouwelijke oriëntatie of godsdienst.”