Viervoeter met vliegtuig naar nieuwe baas
Luchtvaartmaatschappijen vervoeren niet alleen maar passagiers en pakjes door de lucht. Ook beesten belanden aan boord. De Spaanse organisatie Triple A checkt jaarlijks honderden honden in. Met paspoort.
Vrijdagmorgen, tien uur. Voor balie 235 op de luchthaven Malaga in Spanje staat Diana Luchies te wachten in de rij. Niet om zelf met het prijsvechtersproduct Basiq Air van Transavia naar Rotterdam te vliegen. Nee, Diana brengt een vriend weg. Een bijzondere. Eentje op vier poten in een klein hondenhok.
Robin, een podenco, is vorig jaar gevonden door een Nederlander aan de Spaanse kust. De rashond is uiteindelijk opgevangen in het dierenasiel van Triple A. Deze instelling trekt zich het lot aan van zwerfhonden in Spanje. Triple A -drie keer A- staat voor ”Amigos Animales Abandonados”, wat in het Nederlands zoveel betekent als ”vrienden van verlaten dieren”.
De verzorging van honden in Spanje laat vaak te wensen over, vertelt Diana. „De nood is hier hoog. Honden worden heel gemakkelijk op straat gegooid.” Podenco’s bevinden zich regelmatig met z’n achten of negenen in een kleine hokje van golfplaten. „Spanjaarden gebruiken ze vaak voor de jacht. De beesten krijgen twee keer per week te eten om ze actief te houden. In de weekenden moeten ze mee met jachtpartijen. De hongerige beesten zijn dan lekker fel.”
De Nederlandse, wonend en werkend in Marbella aan de Spaanse zuidkust, trekt zich als vrijwilliger bij Triple A het lot van de zwerfhonden aan. Via een website (www.aaahelps.com) en e-mail probeert ze ergens in Europa opvang voor de dieren te regelen. „Mensen kunnen kiezen, maar ik heb liever dat ze er gewoon eentje willen helpen, zonder uit te zoeken.” De organisatie die zich inzet voor de opvang van dieren werkt op basis van giften. Mensen die een zwerfhond opvangen, doneren daar 50 euro voor.
Triple A zet jaarlijks vanuit Spanje honderden honden op het vliegtuig. Alleen Duitsland neemt ieder jaar al ruim 200 viervoeters voor z’n rekening. De opvang in Nederland staat in de kinderschoenen. „Per jaar gaan er nog geen tien naar Nederland. We werken er echter hard aan om de opvang ook daar van de grond te krijgen.” De interesse vanuit België is groeiende.
Passagiers betalen voor de Basiq Air-vlucht van Malaga naar Rotterdam een prijs vanaf 59,99 euro. Een ticket voor een hond kost slechts 25 euro. Verschil moet er wezen. Voor dat geld krijgen de dieren een speciaal verwarmd plekje onder in de buik van de Boeing 737-700 van Transavia. Moet ook wel. „De temperatuur is momenteel 50 graden onder nul”, meldt de gezagvoerder ter hoogte van Madrid op 12 kilometer hoogte.
Voordat de dieren de lucht in mogen, moet een reeks formaliteiten worden afgewerkt. De honden krijgen twee keer speciale inentingen tegen ziekten en een heus paspoort. Diana neemt dat graag voor haar rekening. De moeite die ze zich moet getroosten om een dier nieuw onderdak te geven, vindt ze niet overdreven.
„Honden zijn de dankbaarste beesten die er zijn. Ik heb er zelf vier, waaronder eentje van 14 jaar oud. Honden zijn mijn beste vrienden. Zo’n beest heeft me ooit toen ik het moeilijk had uit een zwart gat gehaald. Je krijgt onvoorwaardelijke liefde van ze. Daarom zet ik me nu voor ze in. Honden kunnen niets aan hun situatie veranderen.”
De vlucht van de viervoeter wordt begeleid door broer John. De makelaar uit Marbella neemt de hond en passant mee naar Nederland. „Vaak vragen we klanten of ze een hond mee willen nemen. Meestal vinden ze dat geen probleem.”
Diana rijdt met Robin naar de speciale incheckbalie voor niet-doorsnee goederen. De opgevangen podenco krijgt met hondenhok en al een plaatsje op de lopende band. Diana steekt nog even een hand door het rooster van het deurtje. Dan verdwijnt de hond op de lopende band. Door de detectieapparatuur, langs de douane.
Ruimte om als dank te kwispelen ontbreekt. De ’gevangenschap’ in het hondenhok is echter van korte duur. Amper 2 uur en 45 minuten én ruim 2150 kilometer verderop wacht een nieuwe baas.