Binnenland

Ouders geholpen Nix18 „aan te kaarten”

DEN HAAG (ANP). Liefst 160.000 sets met spelkaarten moeten ouders helpen het gesprek met hun kinderen op gang te brengen over Nix18, de campagne die moet voorkomen dat jongeren voor hun 18e jaar gaan roken of drinken.

23 November 2015 07:05Gewijzigd op 15 November 2020 23:32

Maandag worden de spelkaarten onder de naam Aankaarten geïntroduceerd bij speelgoedwinkels van Bart Smit en Intertoys. Het is de bedoeling dat deze Aankaarten worden verstopt in bekende gezinsspellen als Kolonisten, PimPamPet, Party & Co of Weerwolven.

Volgens Nix18 vinden veel ouders het moeilijk met hun kinderen afspraken te maken over het roken en alcoholgebruik voor hun 18e verjaardag. Zodra een kaart in het gezelschapsspel tevoorschijn komt, kan het onderwerp volgens Nix18 „op natuurlijke wijze” ter sprake worden gebracht. Aankaarten zijn speelkaarten met een hint of opdracht die gaat over alcohol en tabak. „Dat geeft ouders de gelegenheid om tijdens een spelletjesavond over de afspraak te beginnen”, aldus Nix18.

Blijkens cijfers maakt 31 procent van de ouders al een afspraak met hun kinderen over alcohol en doet 52 procent van de ouders dat met roken.

Staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) over de Aankaarten: „Heel goed om te zien dat steeds weer nieuwe manieren worden gevonden om ouders te helpen die afspraak te maken. Want ik snap heel goed dat het niet altijd makkelijk is om grenzen te stellen.”

De campagne Nix18 werd in november 2013 gelanceerd op initiatief van het ministerie van VWS, met steun van onder meer het Trimbos-instituut, NOC*NSF, Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, KWF Kankerbestrijding, Koninklijke Horeca Nederland en het Longfonds.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer