Minister wil vuist maken tegen spam
Minister Brinkhorst van Economische Zaken wil samen met de vijf grootste internetserviceproviders en de Opta, de toezichthouder in de telecomsector, gaan bespreken hoe ons land een vuist kan maken tegen spam. De D66–bewindsman zei dit woensdag in de Tweede Kamer tijdens een overleg over het ongevraagd toesturen van ongewenste e–mails.
Brinkhorst is hiertoe geïnspireerd door een uitspraak van de Hoge Raad in een zaak tussen provider XS4ALL en een verspreider van spam. XS4ALL kreeg voor elkaar, dat zij een verspreider van spam mag weren van de klanten van deze serviceprovider.
De Opta kan optreden tegen verspreiders van spam, zodra de Eerste Kamer op 20 april heeft ingestemd met nieuwe wetgeving. Die wetgeving bepaalt dat de e–mails, doorgaans reclame, alleen verstuurd mogen worden aan mensen die daarvoor vooraf toestemming gegeven hebben. De toezichthouder kan dan overtreding niet alleen bestraffen met een dwangsom, maar ook met een bestuurlijke boete die kan oplopen tot 450.000 euro.
Minister en Tweede Kamer hebben niet de illusie dat ze hiermee spam helemaal tegenhouden. In de Europese Unie gaat gelden dat eerst toestemming moet worden gegeven voor het versturen van e–mails. In de VS mogen ze gewoon verstuurd worden, totdat de ontvangers aangeven dat ze er niet van zijn gediend. Verreweg de meeste spam, 57 procent, komt uit de VS. Slechts 2,6 procent van de spam komt uit Nederland, dat overigens wel Europees koploper is in deze praktijk. Bovendien zijn de verspreiders van spam nauwelijks of niet op te sporen.
De Tweede Kamer drong eerder aan op een nationaal meldpunt voor spam, maar minister Brinkhorst voelde daar niet voor, omdat het de consument de valse illusie geeft dat er iets aan het probleem gedaan kan worden. Het lijkt erop dat een meerderheid van de Tweede Kamer nu niet meer zal aandringen op een meldpunt en eerst zal bezien of overleg met de serviceproviders leidt tot een betere aanpak van spam.