Barneveldse chauffeur hoort werkstraf eisen
Tegen een 60-jarige Barneveldse vrachtwagenchauffeur is een werkstraf en rijontzegging geëist omdat hij bij Stroe op de weg van Garderen naar Harskamp een dodelijk ongeluk heeft veroorzaakt. De man had volgens de aanklager beter op moeten letten.
De Barnevelder had vorig jaar, toen hij de provinciale weg van Garderen naar Harskamp wilde oversteken, eerst moeten stoppen. Dat vindt de officier van justitie, die de Barnevelder verwijt dat hij op het cruciale moment niet goed uitkeek. Ze eiste vrijdag een werkstraf en een rijontzegging.
Op 28 februari 2003 wilde de Barnevelder met zijn wagen bij Stroe de oprit van de A1 oprijden, maar hij gaf daarbij een tegemoetkomend busje geen voorrang, stelt het openbaar ministerie. Het busje botste op de vrachtwagen, waardoor de bestuurster om het leven kwam. Twee andere inzittenden raakten gewond.
De rechtszaak tegen de beroepschauffeur werd in januari aangehouden voor een nader onderzoek. De Barnevelder zegt namelijk dat hij het busje niet zag. Het kwam volgens hem plotseling achter een verkeersbord vandaan. De politie deed nieuw onderzoek en dit toonde aan dat tegenliggers inderdaad op een bepaald punt heel even door het bord aan het zicht worden onttrokken. Echter, op het cruciale punt, daar waar de rijbaan wordt overgestoken, zou het zicht volgens het openbaar ministerie wel vrij zijn.
De officier van justitie hield er rekening mee dat de Barnevelder, die al 36 jaar op een truck rijdt, nooit eerder is veroordeeld. Hij heeft zelfs nog nooit schade gereden, volgens zijn advocaat. De aanklaagster vond het een positief punt dat de 60-jarige zelf contact heeft gezocht met de nabestaanden. „Daar heb ik respect voor”, aldus de officier, die vindt dat de zaak moet worden afgedaan met een werkstraf van 240 uur en een rijontzegging van twaalf maanden, waarvan een halfjaar voorwaardelijk. In de tijd dat de Barnevelder wel mag rijden, moet hij zijn privé-auto laten staan en mag hij alleen beroepsmatig de baan op.
De verdediging pleitte voor een lagere werkstraf of een geldboete. De advocate hield de rechters voor dat er op de bewuste plek bij de oprit altijd sprake is van een gevaarlijke verkeerssituatie. Er zijn daar vaker ernstige ongelukken gebeurd door de onoverzichtelijke situatie. „Mijn cliënt was niet verplicht om te stoppen. Hij reed stapvoets, maar door dat verkeersbord is er een ongeluk gebeurd.”
Uitspraak op 26 maart.