Binnenland

Sleutelrol D66 in debat gehandicaptenvervoer

De fractie van D66 heeft een sleutelrol in het debat over de nieuwe vervoersregeling voor mensen met een handicap.

Redactie politiek
12 March 2004 11:01Gewijzigd op 14 November 2020 01:02
TILBURG - De chronisch zieke Jan Willem Baelemans is gisteren op zijn scootmobiel aan een protesttocht naar Den Haag begonnen. Samen met vriendin Anita op de fiets en hond Kees rijden zij in vijf dagen van Tilburg naar de regeringsstad. Baelemans proteste
TILBURG - De chronisch zieke Jan Willem Baelemans is gisteren op zijn scootmobiel aan een protesttocht naar Den Haag begonnen. Samen met vriendin Anita op de fiets en hond Kees rijden zij in vijf dagen van Tilburg naar de regeringsstad. Baelemans proteste

Dat bleek donderdagavond in de Tweede Kamer tijdens het voortgezette debat over de regeling. Woensdagavond bekritiseerden de fracties unaniem het voorstel dat staatssecretaris Ross van Volksgezondheid had gedaan. Daarop kwam minister Hoogervorst, die de zieke staatssecretaris verving, met enkele versoepelingen.

Zo mogen begeleiders na 1 april toch gratis meereizen en mogen mensen die geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer op jaarbasis geen 700, maar 900 kilometer reizen. Verder zal de planning en afhandeling van de reizen klantvriendelijker worden.

Door deze wijzigingen geven CDA en VVD wel steun aan de nieuwe regeling, maar de fracties hebben samen geen meerderheid. D66, de derde coalitiegenoot, zou de regeling aan een meerderheid kunnen helpen. Het democratisch kamerlid Van der Ham vindt echter dat de aanpassingen niet ver genoeg gaan. Hij heeft vooral moeite met de grens van 900 kilometer. Door verlaging van de tarieven en door het vinden van extra geld, zou hij die grens graag willen verhogen. De democraten zijn niet per definitie tegen een maximering. Het is waarschijnlijk dat het debat volgende week met een derde termijn wordt voortgezet.

Op dit moment mogen mensen met een handicap vrij reizen. De bewindslieden willen daar een eind aan maken omdat de kosten uit de hand zijn gelopen. Bovendien blijken de mensen met een handicap in de praktijk nauwelijks gebruik te maken van het openbaar vervoer, terwijl dat in het verleden wel de bedoeling was. In de nieuwe regeling is dat element weer opgenomen.

Op het ministerie zijn ook voorbeelden bekend van mensen die hun aangepaste auto hebben verkocht en zich uitsluitend per taxi laten vervoeren.

Gehandicaptenorganisaties zijn tegen de nieuwe maatregel. Zij vinden dat mensen met een handicap door de nieuwe regeling geen volwaardig sociaal leven kunnen leiden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer