„Online advertentiemarkt laat groei zien”
ROTTERDAM (ANP). De digitale advertentiemarkt is in de eerste helft van het jaar weer gegroeid, met 7 procent ten opzichte van de eerste helft van 2014 tot een omzet van 744 miljoen euro. Daarmee zette de groei van de online advertentiemarkt door, bleek maandag uit onderzoek van Deloitte.
De totale bestedingen van adverteerders in de eerste helft van 2015 waren ongeveer gelijk aan die in de eerste helft van vorig jaar. Dit kwam doordat traditionele media als radio, tv en print hun advertentie-inkomsten zagen dalen. „De groei van online advertenties heeft dus een keerzijde voor de traditionele kanalen. Met de opkomst van on demand-videocontent verschuift ook een deel van het oorspronkelijke tv-budget naar online advertenties”, aldus Deloitte, dat het onderzoek uitvoerde in opdracht van IAB Nederland. Dat is de branchevereniging voor digital marketing.
Video-advertising en mobiele bestedingen lieten de grootste groei zien, met respectievelijk 26 procent en 54 procent. Ook het adverteren via sociale media neemt een „grote vlucht”, aldus Deloitte. In de eerste helft van 2015 werd er totaal rond de 58 miljoen euro uitgegeven aan ‘social advertising’ via bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn en Twitter, wat ongeveer 38 procent meer is dan een jaar eerder.
Digitale advertenties worden steeds vaker gericht op gebruikers van bijvoorbeeld tablets en smartphones. Bijna een kwart van de reclame is nu bestemd voor die mobiele apparaten. Het aantal advertenties gericht op pc’s en laptops neemt af.