„Tachtigjarig blikje populairder dan ooit”
DEN HAAG (ANP). Het drankblikje viert dit jaar zijn tachtigste verjaardag en is populairder dan ooit. Het blikje heeft in de loop der jaren een flinke metamorfose ondergaan en de ontwikkeling ervan staat nog steeds niet stil. Zo kun je tegenwoordig bij bepaalde blikjes aan de buitenkant al zien of het drankje de juiste temperatuur heeft en zijn er sinds kort ook hersluitbare drankblikken te verkrijgen. Europeanen drinken gemiddeld 84 blikjes per jaar, blijkt uit cijfers van BCME (Beverage Can Makers Europe).
De eerste blikjes werden in 1935, na de Amerikaanse drooglegging, verkocht door bierbrouwer Krueger. Maar om ze te openen was wel flink wat spierkracht nodig. De eerste blikverpakkingen waren liefst zeven keer zwaarder dan de huidige. En ze konden alleen maar geopend worden met een vlijmscherpe bijgeleverde priem. Pas in de jaren zestig kwam daar verandering in. Toen bedacht een Fransman het bekende lipje.
Volgens de vereniging van blikfabrikanten BCME rolden er vorig jaar een recordaantal van meer dan 63 miljard blikjes van de band in Europa, een groei van 4 procent vergeleken met het voorgaande jaar.
„Er is nauwelijks een drankje te vinden dat niet beschikbaar is in een blikverpakking. Naast bier en softdrinks is er een ruime keuze uit mineraalwaters, vitaminedrankjes, ijstheevariaties, mixdrankjes en zelfs wijn in blik”, zegt Carine Lemmens, voorzitter van de BCME.
Volgens de voorzitter is een keuze voor blik ook een duurzame keuze, want de verpakking is 100 procent recyclebaar.