Binnenland

Achmea: Lagere premie als klant meer informatie geeft

AMSTERDAM (ANP). Achmea overweegt in navolging van andere verzekeraars lagere premies te rekenen als klanten informatie delen over bijvoorbeeld de beveiliging van hun huis of hun rijgedrag.

1 October 2015 09:50Gewijzigd op 15 November 2020 22:12
Beeld ANP
Beeld ANP

Dat zegt de directeur Marktstrategie van de verzekeraar, Albert Spijkman, in een donderdag gepubliceerd interview met Het Financieele Dagblad.

Achmea is op zoek naar nieuwe manieren om geld te verdienen met schadeverzekeringen. Daarbij wordt onder meer gedacht aan de mogelijkheden om via slimme apparaten meer informatie te krijgen over het gedrag van klanten. Daarvoor wil Achmea onder meer samenwerken met Google Nest. Dat bedrijf maakt slimme thermostaten, die huizen veiliger maken door middel van rookmelders en koolmonoxide-alarmen.

Achmea gaat verder werken aan een kastje voor in de auto, waarmee het rijgedrag van polishouders kan worden gevolgd. Een veilige rijstijl kan dan worden beloond met een lagere premie. De mogelijkheden op dit vlak worden nog onderzocht, liet Spijkman weten. Daarbij is Achmea onder meer in gesprek met TomTom, dat dergelijke kastjes kan maken.

D66 heeft Kamervragen gesteld over de plannen van Achmea aan minister Edith Schippers (Volksgezondheid) en staatssecretaris Klaas Dijkhoff (Veiligheid en Justitie). De D66-Kamerleden willen onder meer weten of het kabinet het wenselijk vindt „dat een verzekeraar verzekerden verleidt met premiekortingen in ruil voor privégegevens die verzekerden anders niet met de verzekeraar zouden delen”. Ze willen ook weten of Achmea de plannen heeft voorgelegd aan het College bescherming persoonsgegevens.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer