Aanhanger achter tractor én oplegger achter truck
LOOSDRECHT. Veldhuizen Wagenbouw uit Loosdrecht presenteerde zaterdag tijdens de open dag een heuse wereldprimeur, de Tri-Track: op het land is het een aanhanger met een dissel, en op de weg wordt deze als oplegger getrokken door een truck.
De Tri-Trackaanhanger is een van de producten waarmee het bedrijf zich voorbereidt op de invoering van de kentekenplicht voor landbouwvoertuigen in 2017. De branche erkent de voortrekkersrol van het bedrijf: de kersverse aanhanger is al in de prijzen gevallen, vertelt directeur Pieter Veldhuizen op de open dag ter gelegenheid van het 35-jarig bestaan van zijn bedrijf. „De bedrijfsautoRAI die eind oktober plaatsheeft, heeft ons er de Innovatie Award voor toegekend.”
Het is Veldhuizen een doorn in het oog dat landbouwvoertuigen die goedgekeurd zijn voor een snelheid van maximaal 25 kilometer per uur, in de praktijk veel harder rijden. „Daar komt met de kentekenplicht een einde aan. Alleen landbouwvoertuigen die zijn goedgekeurd voor hoge snelheden mogen dan daadwerkelijk sneller rijden.”
„De Tri-Track, die zowel achter een trekken als achter een truck kan, heeft de potentie de snelheid van het oogsten enorm op te voeren”, aldus Geert de Heus, testmanager bij het bedrijf. „Op de kopakker staat bijvoorbeeld een lege aanhanger klaar, een volle wordt door een truck naar de boerderij gereden en op het land wordt er tegelijk één achter een tractor gevuld. Sneller dan zo kun je volgens mij niet oogsten.”
De luchtgeveerde aanhanger is dan ook goedgekeurd voor achter een truck. „Hij beschikt over een antiblokkeersysteem op de remmen, over een systeem dat omvallen in bochten tegengaat en er is achteraan een goedgekeurde stootbalk gemonteerd.”
Door de bijzondere combinatie van dissel en kingpen kan een truck ook meerdere Tri-Tracks in één keer trekken, aldus De Heus: „Je krijgt dan een LZV-combinatie –een lang zwaar voertuig met een lengte van 25,25 meter– zodat het transport van de akker naar de boerderij heel efficiënt kan plaatshebben.” De naam Tri-Track is daaruit ontstaan: de wagen kan op drie verschillende manieren getrokken worden.
Knaloranje
Ook op het land staat de 8 ton zware Tri-Track zijn mannetje. „Er kan maximaal 65 kubieke meter in. Aan de dissel achter een tractor is het netto laadvermogen zo’n 26 ton en achter een truck is dat zelfs 34 ton”, weet De Heus. „Doordat de voorste en de achterste van de drie assen zijn gestuurd, kan de aanhanger efficiënt keren zonder dat de kopakkers kapotgereden worden.”
Veldhuizen Wagenbouw is voortdurend bezig zich voor te bereiden op de kentekenplicht voor landbouwvoertuigen die in 2017 van kracht wordt. Het toegekende kenteken wordt dan afhankelijk van de snelheid waarvoor een tractor is goedgekeurd. Daarom presenteerde het bedrijf in 2013 de Hovertrack Luctor, een knaloranje tractor die op de snelweg vrachtauto’s het nakijken geeft. De machine staat in vol ornaat bij de ingang van het bedrijf.
Er is nog geen Luctor verkocht, weet De Heus. „Maar de combinatie met een forse drieassige Schuitemaker opraapwagen heeft zeker potentie. Die is de afgelopen tijd wel heel wat keren verhuurd aan loonwerkers, die hem gebruikten voor het inkuilen van gras.”
Hij verwacht dat de verkoop van de nieuwe aanhanger en de Luctor een vlucht zal nemen als de kentekenplicht voor landbouwvoertuigen en -aanhangers een feit is. „Het zal dan een stuk harder gaan lopen.”
Veldhuizen: „Als de kentekenplicht voor landbouwvoertuigen er komt, zijn wij er klaar voor.”