Belgische autoriteiten: Urker kotter Z85 gezonken door zwaar weer
BRUSSEL. De in België geregistreerde Urker kotter Z85 Morgenster is eind januari gezonken als gevolg van de zware weersomstandigheden. De Belgische autoriteiten hebben geen aanwijzingen gevonden dat de kotter zou zijn overvaren of in aanvaring zou zijn gekomen met een drijvend object.
Dat blijkt uit het eindrapport van de Federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer, die de scheepsramp heeft onderzocht. Het rapport werd vrijdag door de Belgische dienst bezorgd bij de burgemeester van Urk. Die heeft op zijn beurt de familie van de twee omgekomen Urker vissers, schipper-eigenaar Jan Kramer (29) en bemanningslid Bert Woort (45), ingelicht.
De Z85 viste op woensdag 28 januari in het Britse deel van de Straat van Dover, de zee-engte tussen Frankrijk en Engeland. Aan boord waren naast de Urkers nog twee vissers, de Belg Maurice Coussaert (64) en de Portugees Americo dos Santos Martins (48).
Nadat collega’s uit Urk het contact met de kotter verloren, werd een grootscheepse zoektocht gestart. Daaraan werd deelgenomen door de Britse en Franse kustwacht en vissersschepen uit diverse landen. Een dag later werden de lichamen van Bert Woort en Maurice Coussaert uit zee geborgen.
De kotter werd pas een week later gevonden, door een gespecialiseerd bergingsschip uit Terschelling. Duikers van de Nederlandse marine onderzochten daarna het wrak en vonden het lichaam van Jan Kramer. Het Portugese bemanningslid wordt nog altijd vermist.
De Z85 was een boomkorkotter van 24 meter lang. Het schip trok twee sleepnetten over de zeebodem. „Het ophalen van de netten is geen evidente (eenvoudige, red.) operatie, met heel wat specifieke handelingen met kettingen en netten om ervoor te zorgen dat het schip stabiel blijft. Door de onstuimige zee met een windkracht van 8 beaufort en golven tot 5 meter hoogte, werd het schip toch uit balans gebracht, waardoor het uiteindelijk kapseisde”, aldus de opstellers van het onderzoeksrapport.
Het schip en de bemanning voldeden aan alle wettelijke vereisten, concluderen zij verder.
Ook de mogelijkheid van een aanvaring met een vrachtschip, waarover al snel geruchten circuleerden, is „nauwkeurig onderzocht”. Maar daar is geen enkele aanwijzing voor gevonden, evenmin als voor een botsing met drijvende objecten zoals een zeecontainer.
Het onderzoeksrapport werd donderdag door de Belgische staatssecretaris voor Noordzee Bart Tommelein persoonlijk overhandigd aan de weduwe van de omgekomen Belgische visser Maurice Coussaert. Vrijdag kregen, naast de Urker burgemeester, ook de Portugese autoriteiten een exemplaar.
Hoewel het ongeluk in Britse wateren plaatsvond, deed België het onderzoek naar de oorzaak. De kotter stond namelijk geregistreerd in de Belgische havenplaats Zeebrugge, vandaar de letter Z. Eigenaar van de kotter was de familie Kramer uit Urk. Ook andere Urker vissers bezitten schepen die onder Britse, Belgische of Duitse vlag varen. Zo kunnen ze gebruikmaken van de visquota van die landen.
De namen van de vier omgekomen vissers werden eerder dit jaar bijschreven op het Urker vissersmonument.