Vliegschool MATC in Teuge gaat volledige pilotenopleiding aanbieden
TEUGE. Toekomstige MAF-piloten hoeven in het vervolg niet meer aan te kloppen bij verschillende vliegopleidingen om hun verlangen vervuld te zien. Vliegschool MATC (Mission Aviation Training Centre) in Teuge, partner van MAF, mag sinds vorige week de volledige opleiding tot piloot verzorgen.
Om als beroepspiloot te kunnen werken, zijn er drie brevetten nodig. MATC bood tot nog toe alleen de opleiding voor het basisbrevet aan. Met de zogenoemde ATO-status (Approved Training Organisation), de Europese erkenning voor een vliegschool van hoog niveau, sleepte de vliegschool een belangrijke certificering in de wacht. MATC is nu bevoegd om de volledige beroepsopleiding aan te bieden. „MATC is van vliegclubniveau naar hogeschoolniveau gegaan”, vat directeur Marco Koffeman samen.
Vacatures
Zowel MAF –een organisatie die met vliegtuigen helpt om mensen in arme, afgelegen gebieden te bereiken met hulp en met het Evangelie– als de vliegschool hoopt dat de nieuwe status van MATC op termijn een hardnekkig probleem oplost: er komen te weinig nieuwe piloten bij om de vacatures te vervullen.
Dat heeft onder meer te maken met het lange traject dat aankomend piloten moeten doorlopen. MAF vraagt van zijn piloten ten minste 500 uur vliegervaring. Omdat de aspirant-vliegers vrijwel allemaal een opleiding in deeltijd volgen, duurt het jaren voordat het diploma op zak is. Piloten die er straks voor kiezen om hun volledige opleiding bij MATC te volgen, hebben echter maar 250 vlieguren nodig om naar het zendingsveld te kunnen gaan, omdat de vliegschool de opleiding naar eigen inzichten kan vormgeven.
„De opleiding”, verklaart Koffeman, „sluit beter aan bij het zendingsveld dan de opleiding van reguliere vliegscholen. De vlieger wordt vanaf nul met dat doel getraind. We gebruiken dezelfde checklists, principes en procedures als op het veld. De sleutel zit dus niet in het verlagen van de eisen maar in het verhogen van de opleidingskwaliteit.”
De afgelopen jaren werkte de vliegschool hard om het opleidingsniveau te verhogen en om aan alle eisen en normen te voldoen die nodig zijn voor het verkrijgen van de ATO-status. Met resultaat. Koffeman: „Het verschil met onze collega-vliegscholen is dat wij specifieke eisen stellen aan toekomstige piloten. We kijken niet alleen of zij een mooie landing kunnen maken, maar ook of zij zelfstandig problemen kunnen oplossen en hoe zij reageren op onverwacht moeilijke omstandigheden. Solide beslissingen nemen moet voor een MAF-piloot een tweede natuur zijn.”
Op dit moment volgen acht mensen een opleiding bij MATC. Daarnaast is er een groep die aanvullende trainingen krijgt. Bij MAF zijn er wereldwijd enkele tientallen vacatures voor piloot.