Wegener zet zondagskrant in voor winstherstel
Door de economische achteruitgang en dure overnames zat uitgeversconcern Wegener de laatste jaren in de hoek waar de klappen vielen. Het dieptepunt lijkt in 2003 bereikt. De zondagskrant ziet de onderneming als middel om de winst te herstellen.
Dalende advertentie-inkomsten, een afname van het aantal abonnees en een lagere personeelsbezetting. De jaarcijfers van de grootste uitgever van regionale kranten vormden woensdag een treurige opsomming. Bestuursvoorzitter J. C. Houwert kon slechts één stijging bekendmaken: het verlies onder aan de streep groeide van 6,6 miljoen euro in 2002 tot 57,9 miljoen euro afgelopen jaar.
Het goede nieuws van Houwert is dat het dieptepunt is bereikt. „We zijn zeker nog niet uit het dal, maar het grootste leed is wel geleden.”
Belangrijke reden voor dit voorzichtige optimisme vormt de stabilisatie van de advertentieverkopen, de belangrijkste inkomstenbron voor Wegener. Vooral het vierde kwartaal van 2003 liet een verbetering zien vergeleken met 2002. Supermarkten gebruiken de kranten volop in de prijzenoorlog.
Toch is dat niet voldoende, nieuwe initiatieven zijn nodig om de band met lezers en adverteerders aan te halen. Belangrijkste troef voor Wegener is de zondageditie van De Twentsche Courant Tubantia. Komende zondag kleppert de brievenbus van abonnees voor het eerst. Houwert verwacht veel van dit product. „We boren hiermee een nieuwe markt aan. Adverteerders zullen vanzelf volgen. Over twee of drie jaar twijfelt niemand meer aan het nut van een zondagskrant.”
Hoewel Wegener de primeur heeft, komt ook De Telegraaf met een zondageditie. Vanaf 21 maart valt bij abonnees de krant op zondagmorgen op de mat. Lezers met principiële bezwaren kunnen dezelfde krant op maandag ontvangen.
Een zondagskrant betekent niet automatisch succes. In het verleden strandden verschillende initiatieven. Belangrijk struikelblok vormde de verspreiding op de eerste dag van de week. Bezorgers mogen niet zeven dagen per week bezorgen, dus moest gewerkt worden aan een nieuw bezorgerskorps.
Wegener noemt als voordeel dat Twente een afgebakend gebied vormt, hetgeen logistiek een pluspunt is. Daar staat tegenover dat De Telegraaf de zondagskrant gratis aanbiedt, de abonnees van De Twentsche Courant Tubantia moeten betalen.
De bestuursvoorzitter van Wegener is niet bang dat adverteerders de zaterdag verruilen met de zondag voor het plaatsen van advertenties. „In het begin zal een vorm van kannibalisme optreden. Er ontstaat echter een nieuwe markt. Vergelijk het met Sp!ts en Metro. Die hebben nauwelijks invloed op onze advertentie-inkomsten.”
Houwert vindt het te vroeg om toezeggingen te doen over de volgende titel met een zondageditie. „Het vergt een behoorlijke organisatie. Daarom durf ik niet te garanderen dat dit jaar meer Wegener-kranten zullen volgen. Ik verwacht echter zeker een zuigende werking.”
Directeur B. Visser van deze krant laat desgevraagd weten weinig toegevoegde waarde te zien in de zondagskrant van Wegener. Wel vormt de verschijning van De Twentsche Courant Tubantia aanleiding om de principes van het RD te benadrukken. „We gaan in de verspreidingsregio van De Twentsche Courant Tubantia ons profiel versterken. We voeren echter geen commerciële tegenacties.”
De Vereniging tot Bevordering van de Zondagsrust en de Zondagsheiliging gaat zeker reageren op de zondagseditie, aldus voorzitter E. de Groot. „We zullen in een gesprek onze afkeuring laten horen. Zo hebben we ook gesproken met Telegraaf- directeur Boerma. Die toonde weliswaar respect, maar stopt natuurlijk niet met het initiatief.” De Groot verwacht weinig succes voor De Twentsche Courant Tubantia. „Met de zondagseditie kan Wegener nog dieper in de rode cijfers duiken.”