Starbucks verkoopt minder koffie en snacks
Starbucks heeft afgelopen kwartaal minder koffie en snacks verkocht. Dat is een tegenvaller voor topman Brian Niccol die werkt aan herstel van de omzet nadat prijsverhogingen, lange wachtrijen en boycots gerelateerd aan het vermeende standpunt van het bedrijf over de oorlog in het Midden-Oosten klanten hebben afgeschrikt.
De verkopen in winkels die al meer dan een jaar open zijn, gingen het voorbije kwartaal met 1 procent omlaag, terwijl de winst gecorrigeerd voor onder meer belastingen met 35 procent daalde naar ruim 748 miljoen dollar. De verkopen gingen vooral omlaag in thuismarkt Verenigde Staten. Elders in de wereld gingen de verkopen wel omhoog. De totale omzet steeg overigens wel licht, maar dat kwam door een uitbreiding van het aantal vestigingen. Starbucks heeft inmiddels meer dan 18.600 locaties in de wereld.
De in september aangetreden Niccol gelooft wel dat het hem gaat lukken om Starbucks er bovenop te krijgen. In de VS werkt hij aan veranderingen, zoals het verkleinen van de menulijst. Ook maakte hij zich er hard voor dat klanten die in een van de vestigingen zitten hun koffie weer in een keramische mok krijgen, in plaats van in een wegwerpbeker. Starbucks schrapt wereldwijd ook 1100 kantoorbanen, werd eerder dit jaar bekend.