Bedrijven pakken gezondheid werknemers aan
Het aantal bedrijven dat de gezondheid van hun werknemers via een breed scala aan maatregelen probeert te bevorderen, neemt flink toe. Een op de vijf bedrijven heeft inmiddels voor die aanpak, aangeduid als gezondheidsmanagement, gekozen, zegt het Centrum Gezondheidsbevordering op de Werkplek (GBW) in Woerden.
Daarbij gaat het niet alleen om de inrichting van de werkplek, werkstress of RSI, maar ook om bedrijfsfitness, leefstijl (roken, drinken, voeding) en bovenal om een goede bedrijfsvoering. Bij bedrijven die zo’n aanpak hebben gekozen, is het gemiddeld aantal ziektedagen al fors teruggelopen, weet projectmanager P. Iedema van het GBW, dat onder meer informatie verzamelt over gezondheidsmanagement.
Ziekteverzuim kost een werkgever gemiddeld 1225 euro per werknemer per jaar, bevestigt het GBW. Iedema becijfert dat het aantal ziektedagen bij bedrijven die leefstijltrainingen kennen met drie tot vijf dagen per deelnemende werknemer per jaar is teruggelopen. „Voor mensen met medische problemen liep dat soms zelfs terug met meer dan twintig dagen per jaar. Als het ziekteverzuim maar met 1 procent terugloopt, kan dat een bedrijf al aardig wat geld opleveren. Deze gezonde aanpak levert bank-verzekeraar ING op zijn hoofdkantoor in Amsterdam jaarlijks zo’n 300.000 euro op, aldus Iedema.
Het kenniscentrum onderzoekt nu via een enquête hoeveel bedrijven nu precies aan gezondheidsmanagement doen. Volgens het GBW is dat nog moeilijk te meten omdat het begrip nog niet zo bekend is. „Er zullen wellicht een heleboel bedrijven zijn die een gezondheidsbeleid hebben, maar het niet als zodanig omschrijven”, aldus K. der Weduwe.
Hij roemt de anti-rookinitiatieven van de overheid, „die zich daarmee zeer verantwoordelijk voor haar werknemers toont. ”Het zijn zowel kleine als grote bedrijven die sportief zijn ingesteld en oog hebben voor gezondheid. „Bij de kleine bedrijven is het vaak onderdeel van de cultuur en bij de grote ondernemingen is het wat beter vastgelegd in het beleid.”
Unilever is zo’n bedrijf dat werkt met een sterke visie op gezondheidsbeleid, vindt Der Weduwe. „Unilever heeft het bedrijfsprogramma Fit for the future geïntroduceerd. Daarin wordt onder meer gewerkt met gezondheidsweken, waarin bijvoorbeeld bij iedereen het cholesterol wordt gecontroleerd. Tijdens zo’n actieweek is in de kantines ook al het eten gelabeld: gezond of minder gezond. Dat is zeer vooruitstrevend.”