Binnenland

Onbeperkte zondagsopenstelling hoeft niet voor Edese winkelier

EDE. Zo’n driekwart van de winkeliers in de binnenstad van Ede zal hun winkel de komende tijd op de meeste zondagen gesloten houden. Twaalf koopzondagen, maandelijks de laatste zondag van de maand, is voor hen genoeg.

Redactie regio
20 July 2015 14:37Gewijzigd op 15 November 2020 20:33
beeld RD, Henk Visscher
beeld RD, Henk Visscher

Volgens binnenstadmanager Alan Geensen van Ede is dat de uitkomst van een overleg dat de winkeliers onderling, onder leiding van de Stichting Binnenstadsmanagement Ede (SBE) hebben gevoerd. Geensen maakte dat maandagmiddag bekend.

Aanleiding voor het beraad is dat de eerste twee Edese koopzondagen na het besluit van de gemeenteraad om de koopzondag vrij te geven rommelig verliepen. Veel winkels bleven dicht en klanten die verwachtten uitgebreid te kunnen shoppen kregen het deksel op de neus. In een aantal gevallen leidde dat tot gebelgde reacties.

De SBE besloot daarop de regie te nemen en de winkeliers uit de binnenstad via een enquête te polsen over hun voorkeuren. Zo’n kleine 70 procent van de winkeliers vulde de vragenlijst volgens Geensen in. Driekwart, in de woorden van Geensen „een redelijk collectief” sprak een voorkeur uit voor een zondagopenstelling van een keer per maand.

Geensen zegt de inperking tot in beginsel twaalf koopzondagen per jaar vanaf ook te zullen uitdragen naar het winkelend publiek. „De consument moet weten waar hij aan toe is.” Het advies van de SBE aan ondernemers is om in overweging te nemen de voorkeur van de meerderheid van de winkeliers te volgen. Geensen: „Maar ik houd er rekening mee dat de Edese winkels met een landelijke uitstraling en de supermarkten ook de komende maanden elke zondag open kunnen zijn.”

„De gemeenteraad staat voor aap”, is de reactie van SGP-fractievoorzitter Van de Weerd. „De zes fracties die dit erdoor hebben gedrukt, de bende van zes, was van tevoren gewaarschuwd. Steeds is gevraagd: Welke winkelier zit erop te wachten om elke zondag open te zijn? Wat zijn de extra kosten, bijvoorbeeld van de reinigingsdienst? Steeds was de reactie: Dat zien we later wel. En wat blijkt nu? Zo extreem had het van de winkeliers helemaal niet gehoeven. Dit is een enorme blamage, een ander woord heb ik er niet voor.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer