„Fietsbranche moet zich meer op ouderen richten”
De fietsbranche moet zich meer gaan richten op ouderen. Nederlanders op leeftijd pakken namelijk steeds vaker de fiets om een eindje te gaan rijden of om boodschappen te doen.
Dat zei E. Keehnen van AgeWise, een adviesbureau voor de 50-plusmarkt, vrijdag. Ouderen vormen een aantrekkelijke markt, stelt de adviseur. Niet alleen hebben ze volgens hem het geld om dure fietsen te kopen, ook hebben ze de tijd om leuke dingen te doen. „En er zijn natuurlijk miljoenen ouderen in Nederland.
Je ziet bijvoorbeeld dat 50-plussers vaker de fiets pakken als de kinderen net het huis uit zijn. Mensen die pas zijn gestopt met werken, moeten hun tijd opnieuw indelen. Fietsen is dan een populair tijdverdrijf. Opa’s en oma’s fietsen ook veel met het kleinkind.”
Ouderen vormen al langer een belangrijke markt voor de fietsbranche, zei Keehnen. Nederlanders op leeftijd zijn momenteel echter individueler en kritischer dan vijf jaar geleden. Zo eisen ze meer service in de winkels. Bovendien zijn de huidige 50-plussers eerder geneigd duurdere fietsen te kopen dan vroeger. Keehnen: „Wat de branche toen deed om ouderen te lokken, werkt nu niet meer.”
Mensen op leeftijd hebben comfort en veiligheid hoog in het vaandel staan, meent Keehnen. Daarom moeten de huidige fietsen aan hun wensen worden aangepast. Hij denkt daarbij aan zachtere zadels, betere verlichting en lagere stangen, zodat 50-plussers makkelijker kunnen opstappen. Ook de dienstverlening in de winkels moet beter. „Ouderen worden liever aangesproken door leeftijdgenoten dan door iemand van twintig”, aldus Keehnen.
Volgende week begint in de Amsterdam RAI de Fietsvak, de vakbeurs voor de fietsbranche.
Meer dan 30 procent van de Nederlanders koopt geen nieuwe fiets omdat ze bang zijn dat die wordt gestolen. Ze rijden liever op oude, onveilige tweewielers of stoppen helemaal met fietsen.
Deze conclusie heeft de Fietsersbond naar aanleiding van een onderzoek onder 4300 mensen getrokken. De bond vindt dat fietsdiefstal veel steviger moet worden aangepakt. Fietsfabrikanten zouden diefstal beter kunnen tegengaan door goede sloten aan te brengen. Bovendien moeten fietsen van een uniek, goed afleesbaar framenummer worden voorzien. „Zo kunnen de gestolen tweewielers snel herkend worden”, stelt de bond.
De belangenorganisatie van fietsers pleit voor een gedragscode onder de verkopers. Daarmee moet voorkomen worden dat de handelaar en later de klant gestolen fietsen kopen. Ook moeten politie en gemeenten meer doen om diefstal tegen te gaan. „Het lang beloofde landelijke register voor gestolen fietsen moet zo snel mogelijk bij alle politiekorpsen werken”, aldus de bond.
De enquête van de bond is onderdeel van de campagne tegen fietsdiefstal: Offensief: Houd de Fiets. Daarin roept hij alle partijen ertoe op de diefstal van tweewielers aan te pakken. De bond zelf geeft mensen voorlichting over hoe zij hun fiets op slot moeten zetten en hoe zij kunnen voorkomen dat zij een gestolen fiets kopen.