Imperiaal op auto kan veranderen in lanceerinstallatie
DEN HAAG. Op de weg naar Zuid-Frankrijk, net over de Belgische grens, liggen tentstokken op de snelweg. Eén daarvan slaat in de volle dieseltank van de auto van het gezin De Reuver. Het resultaat is dat ze na anderhalf uur rijden met twee kleine kinderen in de berm staan te wachten op de sleepdienst.
Exacte cijfers zijn er niet, maar volgens de ANWB, die de familie De Reuver heeft geholpen, is afvallende lading op snelwegen tijdens vakantieperiodes allesbehalve een uitzondering. „Onze alarmcentrale krijgt elk jaar veel meldingen van pechgevallen en gestrande reizigers, maar wij houden niet bij waardoor dat komt”, zegt een woordvoerder. „Het is wel een bekend verschijnsel dat er vooral in vakantieperiodes nogal eens spullen op de weg liggen die van auto’s zijn gevallen.”
De ANWB adviseert de auto niet vol te proppen, omdat je ter plekke niet alles gebruikt. Niettemin willen de meeste vakantiegangers toch elk jaar weer hun hele hebben en houden meenemen naar de zon. Wat niet in de auto meekan, belandt op het dak op de imperiaal of in de dakkoffer, of in een aanhangwagentje. Zo’n koffer is het veiligst, zeker als die in het midden van het dak is bevestigd. De imperiaal is het gevaarlijkst, ook al zijn de spullen vastgezet met sjorbanden en zit er een net of zeil overheen.
De wet schrijft voor dat alle bagage deugdelijk moet zijn bevestigd. Dit houdt onder meer in dat de lading niet op het openbare wegdek kan vallen en geen scherpe delen mag hebben die letsel kunnen veroorzaken. Daarnaast mag de auto inclusief lading niet hoger zijn dan 4 meter, tenzij er verkeersborden een lager maximum aangeven.
Deze en andere voorwaarden houden in dat als er een overtreding wordt geconstateerd de betreffende automobilist strafbaar is. Doorgaans wordt een boete opgelegd die tot duizenden euro’s kan oplopen. Dit kan al dan niet gecombineerd worden met enkele weken gevangenisstraf of enkele maanden ontzegging van de rijbevoegdheid.
Niettemin realiseert menig automobilist in vakantiestemming zich niet of nauwelijks dat imperiaal, dakkoffer, aanhanger en fietsenrek bij ondeugdelijke bevestiging lanceerinstallaties kunnen worden.
Niet voor niets benadrukt de ANWB voorafgaand aan elke vakantieperiode dat automobilisten de lading heel goed moeten vastzetten. „Als je ineens bovenop je rem moet staan of een aanrijding krijgt, verandert loszittende lading in een projectiel dat zware verwondingen kan veroorzaken”, zegt een woordvoerder van de organisatie. „Er belandt dan een surfplank op een motorkap, een schoen in een voorruit of een tentstok in de tank.”
De ANWB noemt een autovakantie een kleine verhuizing. Met als gevolg dat de auto al snel onverantwoord zwaar is beladen. ADAC, de Duitse zustervereniging van de ANWB, deed tests met een auto die 80 kilo te veel gewicht had. Als de auto moest uitwijken, ging hij slingeren en was nauwelijks onder controle te houden. Ook niet als hij was uitgerust met de modernste stabiliteitstechniek.