„We hebben wéér imagoschade opgelopen”
DEN HAAG (ANP). Een week na de hevige rellen in de Schilderswijk kampen de ondernemers nog steeds met de gevolgen ervan. Vier glaszetters plaatsten woensdagochtend nieuwe ruiten in kledingwinkel Herman aan het Hobbemaplein, een van de ondernemers die getroffen is door de rellen van vorige week. Bij het Theater De Vaillant zijn glaszetters al sinds maandag bezig. Ook bij de ING-bank zijn nog niet alle ramen vervangen. „We hebben behoorlijk schade geleden”, vertelt de filiaalmanager Paul Vroemen. Het is nog onduidelijk hoe groot de schade is.
Over de ruitschade maken de ondernemers zich niet zo druk. „We hebben vooral last van de negatieve publiciteit. Terwijl we juist net zo goed bezig waren. De rellen hebben vooral de mensen buiten de Schilderswijk afgeschrikt. We hebben opnieuw imagoschade opgelopen”, vertelt eigenaar Ilhan Zengin van restaurant Meydan.
Horeca-ondernemers liepen duizenden euro’s mis aan omzet. Zengin van het Turkse restaurant aan het Hobbemaplein vertelt dat hij juist met de ramadan veel omzet draait. Islamitische restaurants zijn langer open tijdens de ramadan. „Er komen dan veel families en groepen eten. Het restaurant zit dan nagenoeg vol.” Het restaurant trekt vooral gasten van buiten de Schilderswijk aan. „We hebben veel annuleringen gehad na de eerste rellen. Gasten wilden niet komen vanwege de onrust in de wijk. In drie dagen liepen we ongeveer 7000 euro mis.”
Ook Turks restaurant Akdeniz in de Snijdersstraat had last van de rellen en liep omzet mis. „Veel klanten sloegen het nagerecht en de thee over en gingen eerder weg”, vertelt eigenaar M. Bingol. „We moesten eerder dicht van de politie.”
Yusuf van bakkerij Öz Hicret kreeg samen met zijn broer in zijn zaak klappen van de politie tijdens de ongeregeldheden. Hij deed aangifte, maar heeft daarover nog niets gehoord. „Wel kwam de chef van het bureau De Heemstraat sorry zeggen, maar wat heb ik daaraan?” Yusuf is behoorlijk geschrokken van wat er gebeurd is. Toch is hij gewoon aan het werk. „Wat moet ik anders? Het is triest dat het zo gegaan is.”
Meerdere ondernemers geven aan dat de rellen niet eerder zo heftig waren in de Schilderswijk. Ook zeggen sommigen dat hun ruiten gespaard zijn gebleven, omdat ze in de zaak aanwezig waren. Een aantal ondernemers dat van de politie hun zaak moest sluiten voelde zich ook als relschopper behandeld. De aanpak van bepaalde politieagenten om hun deuren te sluiten tijdens de rellen had wat hen betreft vriendelijker gekund.