Binnenland

Staten Zeeland nemen de tijd voor besluit over Sloeweg

MIDDELBURG. Zeeland neemt acht maanden de tijd om een geschikte variant te vinden voor de verbetering van een belangrijke kruising in de Sloeweg richting de Westerscheldetunnel.

Van onze correspondent
3 July 2015 21:12Gewijzigd op 15 November 2020 20:13
Harry van der Maas, SGP-gedeputeerde in Zeeland. beeld Scheyen Fotografie
Harry van der Maas, SGP-gedeputeerde in Zeeland. beeld Scheyen Fotografie

Dat bleek vrijdag tijdens een debat in Provinciale Staten.

De kosten van de verbreding van de Sloeweg, een belangrijke schakel in de Zeeuwse noord-zuid­verbinding, zijn enorm uit de hand gelopen. Daarom moest het project worden versoberd en wilden Gedeputeerde Staten de kruising Sloeweg-Bernhardweg-Westerscheldetunnelweg niet langer van viaducten, maar van een rotonde voorzien: de zogenaamde Jourevariant.

Nadat Provinciale Staten maandag dat plan verwierpen, stelden Gedeputeerde Staten donderdag voor om toch te onderzoeken of een ongelijkvloerse variant nog haalbaar is. De Jourevariant werd daarbij losgelaten. Deze studie zou dan wel een aantal maanden vergen. Ondertussen zouden de overige werkzaamheden aan de weg dan gewoon kunnen doorgaan.

De PvdA-fractie vroeg om in dat onderzoek „in het belang van een zorgvuldige afweging” toch ook nog de Jourevariant mee te nemen. Fractievoorzitter Evertz diende een amendement van die strekking in, dat steun kreeg van een meerderheid.

Het Sloewegproject kost op dit moment ruim 76 miljoen euro, 
exclusief de kosten van de kruising. Er was 58 miljoen begroot. „Het project is nu als het ware in tweeën geknipt”, aldus Statenlid Van 
’t Westeinde (CDA). „Het is goed dat de onderdelen waarover geen discussie is, kunnen doorgaan.” Door alle discussies heeft het werk een tijd stilgelegen.

Funest

De Sloeweg is onderdeel van de verbindingsroute tussen Goes en Gent (België) die straks ononderbroken twee keer twee rijstroken heeft. Dankzij de vierbaansweg Sloeweg wordt het haven- en industriegebied Vlissingen-Oost veel beter voor het verkeer ontsloten. Kiezen voor een gelijkvloerse kruising is volgens het Zeeuwse bedrijfsleven funest voor de verkeersdoorstroming en schaadt daardoor de economische ontwikkeling van Zeeland.

De nieuwe gedeputeerde van Mobiliteit Van der Maas (SGP) heeft nu de taak om het onderzoek tijdig (komend voorjaar) tot een goed einde te brengen en eventueel te onderhandelen met aannemer Boskalis. Die kan een boeteclausule in werking laten treden als het Sloewegproject niet –zoals afgesproken– medio 2016 kan worden opgeleverd. In dat geval moet de provincie 105.000 euro per week boete betalen wegens vertragingsschade.

Daarnaast moet de provincie onderhandelen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Een toegezegde bijdrage van 5 miljoen voor het project is nog niet op het provinciehuis in Middelburg ontvangen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer