Reclame Code Commissie tikt SuitSupply op de vingers om blootreclame
AMSTERDAM. De Reclame Code Commissie (RCC) heeft in hoger beroep een recente reclamecampagne van pakkenwinkel SuitSupply veroordeeld. Volgens de reclamewaakhond is de campagne, waarbij op posters in onder meer bushokjes naast een man in pak ook een vrijwel naakte vrouw was te zien, in strijd met de goede smaak.
De reclame kwam eerder dit jaar in het nieuws nadat op verschillende posters het ontblote bovenlijf van de vrouw was afgeplakt met tape.
In totaal nam de RCC de afgelopen maanden vijf klachten tegen de inmiddels al beëindigde posterreclame in behandeling. In alle gevallen achtte de commissie de reclame ontoelaatbaar. SuitSupply ging tegen die uitspraken in beroep, maar in een vrijdagmiddag gepubliceerde uitspraak stelt ook de beroepscommissie van de RCC dat de campagne „de grens heeft overschreden van wat volgens huidige maatschappelijke opvattingen toelaatbaar is.”
De uitspraak is opmerkelijk omdat de commissie zich doorgaans zeer terughoudend opstelt rond klachten van burgers over campagnes die in strijd zouden zijn met de goede smaak en het fatsoen. Klachten over eerdere campagnes van SuitSupply, waarin eveneens veel bloot was te zien, werden door de RCC nog afgewezen.
Volgens de commissie zijn in de afgelopen jaren de maatschappelijke opvattingen over vrouwelijk naakt in de openbare ruimte echter gewijzigd. Anders dan voorheen, is het aldus de RCC, „niet meer vanzelfsprekend en geaccepteerd” dat vrouwelijk naakt „expliciet op buitenreclame wordt getoond.”
De SuitSupply-reclame gaat echter „duidelijk in tegen deze trend”, door „in het straatbeeld afbeeldingen van ontblote vrouwenlichamen te laten zien, waarbij borsten prominent in beeld worden gebracht.”
In haar oordeel dat de bewuste reclame in strijd is met de Nederlandse Reclame Code betrok de RCC vooral dat de posters in groot formaat op straat aanwezig waren, waardoor het niet gemakkelijk was de reclameuiting te ontwijken. „Nu de posters in groot formaat in het straatbeeld zijn geopenbaard, waar iedereen onverhoeds en ongewild met de uitingen kan worden geconfronteerd en men er niet gemakkelijk voor kan kiezen de posters niet te zien, is naar het oordeel van de Commissie de grens overschreden van wat volgens huidige maatschappelijke opvattingen toelaatbaar is.” De commissie beveelt SuitSupply aan om „niet meer op een dergelijke wijze” reclame te maken.